Drie nieuwe tuinhuisjes voor stedelijke compostpaviljoenen

Op 24 januari 2023, over deze onderwerpen: Leefmilieu - dierenwelzijn, Netheid

Bij drie Oostendse compostpaviljoenen staan voortaan gloednieuwe tuinhuisjes. In de tuinhuisjes kan al het materiaal van de compostmeesters veilig gestockeerd worden.

De compostpaviljoentjes in Oostende zijn een groot succes. Veel stadsgenoten hebben geen tuin of plaats om thuis te composteren en kunnen daarom in de compostpaviljoenen terecht. ​

Nieuwe tuinhuisjes

Drie van de vier locaties met een compostpaviljoen kregen ondertussen een volledig nieuw tuinhuisje. Het gaat om de locaties in de Spoorwegstraat, in de Guldensporenlaan en op hoek van de Sluisvlietstraat en de Schietbaanstraat. De huisjes kunnen door de (vrijwillige) compostmeesters gebruikt worden om al het materiaal veilig te stockeren en tegen weer en wind te beschermen. "De opberghuisjes waren na meer dan 20 jaar dienst dringend aan vernieuwing toe. We merken dat de wekelijks compostpaviljoentjes heel wat bezoekers aantrekken. We willen er daarom zeker blijven op inzetten," laat schepen van Mens & Milieu Silke Beirens weten. "Door organisch materiaal uit de restafvalzak te houden en te composteren, heb je nog maar de helft van het normale aantal restafvalzakken nodig," besluit de schepen.

Nog meer compostinitiatieven

Naast de compostpaviljoenen is er voor de bewoners van het centrum ook een wekelijkse ophaling van organisch afval (groenten- en fruitafval). Op de demonstratieplaats ‘thuiscomposteren’ in de Steensedijk 428 kunnen inwoners elke zaterdag van 10.00 tot 11.30 uur uitleg krijgen van een compostmeester over alle aspecten van het composteren.

“Heel wat mensen maken gebruik van onze compostpaviljoenen. En ook de wekelijkse compostophaling in het centrum is een succes. Wie composteert vermindert namelijk niet alleen de afvalberg, maar spaart zelf ook heel wat geld uit. Daarom willen we, ook met deze investeringen, zoveel mogelijk Oostendenaars de kans geven om te composteren," aldus eerste schepen Björn Anseeuw, bevoegd voor Afvalbeleid.

Compost is een ideale bodemverbeteraar voor de sier- en groentetuin, voor het gazon en voor bloembakken. Door organisch materiaal te composteren en niet in de restafvalzak te steken, zullen ook meeuwen en andere dieren minder geïnteresseerd zijn in de zak. Meer info over composteren en handige composteertips op www.oostende.be/compost