Eerste krachtlijnen Vernieuwingscoalitie: N-VA-recepten doen Oostende groeien

Op 27 oktober 2018

In nauw overleg tussen Open Vld, N-VA, Groen en CD&V kwam een eerste tekst tot stand en worden de eerste krachtlijnen van de Vernieuwingscoalitie duidelijk. Deze krachtlijnen vormen voor de N-VA een sterke basis waarop we nu een sterk bestuursakkoord voor de toekomst van Oostende zullen schrijven.

Met de N-VA trokken we met een groeiplan voor Oostende naar de kiezer. Een plan waarmee we de stad en de mensen opnieuw willen laten groeien. En die groei die komt er mede dankzij heel wat N-VA-recepten. Hieronder een bloemlezing.

We willen een sterke Oostendse gemeenschap. Om een gemeenschap te kunnen vormen heb je wederzijds respect nodig. Dat betekent dat we geen millimeter toegeven op onze fundamentele waarden zoals de gelijkheid van man en vrouw en de scheiding tussen kerk en staat.

Ook op vlak van integratie trekken we een duidelijke lijn. Kennis van het Nederlands is de voorwaarde voor integratie. Kennis van de Nederlandse taal is niet alleen van cruciaal belang om aan het werk te kunnen, het is ook de voorwaarde om deel te kunnen uitmaken van onze gemeenschap. Het volgen van Nederlandse les is dan ook een must.

Een job is het beste wapen tegen armoede. We voeren vanaf nu een intensief activeringsbeleid op maat. We willen iedereen aan het werk.

We maken werk van een ondernemingsvriendelijk klimaat (meer jobs!) met administratieve vereenvoudiging en minder en lagere belastingen voor ondernemers. Zo schaffen we de belasting op uithangborden af, net zoals we de belasting op drijfkracht afschaffen voor die bedrijven die fors investeren in energiezuinige maatregelen.

Ook voor de bewoners verlagen we de belastingdruk. Tegelijk zoeken we naar een eerlijk systeem voor de taks op tweede verblijven.

We zorgen voor vlot en veilig verkeer in en naar Oostende. Er komt een nieuw mobiliteitsplan waarin we kiezen voor een autoluwe binnenstad en leefbare wijken. We willen dé fietsstad van Vlaanderen worden en investeren daarom in veilige fietsverbindingen met fietstunnels onder de Elisabethlaan en veilige en comfortabele fietsstallingen.

De auto pesten we niet weg. Zo willen we het Mijnplein vergroenen maar zorgen we eerst voor ondergrondse parkings onder bijvoorbeeld de Verenigde Natieslaan. We willen volwaardige oplossingen voor elke weggebruiker.

We zorgen voor meer veiligheid door onder andere voor elke wijk een Stadsmarinier aan te stellen. Dat zijn ambtenaren die de wijk door en door kennen. Ze zijn een aanspreekpunt voor iedereen, werken oplossingsgericht en spelen kort op de bal. Stadsmariniers brengen de problemen qua veiligheid, netheid, overlast, verkeer, … in kaart en zorgen voor structurele oplossingen. Burgers krijgen op die manier ook een duidelijke stem in de buurt. Geen ambtelijke procedures en documenten, maar mensen die het mandaat en de mogelijkheid hebben om met hun functie de problemen direct en daadkrachtig op te lossen.

Het armoede-risico in Oostende is torenhoog. Daarom willen we het sociaal beleid efficiënter organiseren waardoor we meer kunnen doen voor wie onze hulp nodig heeft.

Daklozen stoppen we niet weg in een permanente daklozenopvang maar nemen we op sleeptouw in een doorgroeihuis waar we intensief met hen aan de slag gaan om hen uit de problemen te helpen en hen zo een waardevolle plek in de samenleving te bieden.

Onderwijs is de sleutel tot het doorbreken van generatie-armoede. Problemen als schooluitval, kleuterparticipatie en spijbelen pakken we actief aan.

We voorzien meer flexibele kinderopvangmogelijkheden en stimuleren de deelname aan kinderopvang.

Er komt een inloophuis voor mantelzorgers waar mantelzorgers terecht kunnen voor ondersteuning en praktische vragen en ook doorgedreven begeleiding krijgen. Hier wordt ook een woonzorgloket ondergebracht dat mensen begeleidt bij het aanpassen van hun woning naar hun noden.

Er komt een toegankelijkheidstoets voor personen met een beperking zodat ook zij volwaardig deel kunnen uitmaken van onze gemeenschap.

We kiezen voor een efficiënt stadsbestuur dat zich focust op haar kerntaken, administratieve vereenvoudiging en een doorgedreven digitalisering. Zo stappen we vol vertrouwen met de hele stad een mooie toekomst tegemoet.

Voor alle duidelijkheid: dit is geen samenvatting van het nieuwe bestuursakkoord. Dit is nog maar het begin. De Oostendenaar heeft vernieuwing gevraagd. Als tweede grootste partij in deze Vernieuwingscoalitie nemen we graag onze verantwoordelijkheid voor een ijzersterk toekomstplan voor Oostende met een fijne ploeg vernieuwers.