Internetvergoeding met terugwerkende kracht voor OCMW-raadsleden is pure zelfbediening

Op 3 september 2017, over deze onderwerpen: Welzijn – OCMW
geld

Oostendse OCMW-raadsleden kregen deze week een email vanuit het OCMW, waarin hen werd gevraagd om een internetvergoeding waar ze recht op hebben maar niet hebben opgevraagd, alsnog op te vragen. N-VA OCMW-raadsleden Sofie Defever, Vanessa Brysse en Lieven du Gardein reageren geschokt: “OCMW-raadsleden in Oostende kunnen maandelijks 42,90 euro internetvergoeding krijgen van het OCMW. Wij hebben die vergoeding nooit opgevraagd. We wisten niet eens dat ze bestond, en dat is niet erg. De fracties worden al voldoende ondersteund in hun werking. Een internetvergoeding daarbovenop is voor ons niet nodig. En plots krijgen we een e-mail vanuit het OCMW, waarin men vraagt om die toch op te vragen, met terugwerkende kracht tot 2013 dan nog wel. Dat betekent bijna 2.500 euro per raadslid. Precies of het OCMW heeft geld over? Wraakroepend als we zien hoe groot de sociale noden in Oostende zijn,” zegt het drietal.

Twee keer langs de kassa passeren is graaien

Gemeente- en OCMW-raadsleden hebben decretaal het recht om de kosten die ze maken in het kader van hun mandaat, terug te vragen aan stad of OCMW. In Oostende worden die kosten vergoed met een vaste fractievergoeding van 70 euro per maand, per fractielid. De gemaakte kosten moeten worden bewezen. “Doordat de fractievergoeding vast is, blijven de kosten beperkt. En net die fractievergoeding kan ook worden gebruikt voor internetkosten. Het is ons dan ook een compleet raadsel waarom OCMW-raadsleden twee keer langs de kassa moeten passeren. Dit is gewoon graaien. En wanneer je ervoor kiest om daar niet aan mee te doen, vraagt men je vriendelijk om er toch nog eens goed over na te denken. Dit is te gek voor woorden,” aldus de N-VA’ers.

Voorstel om vergoeding onmiddellijk af te schafffen is ingediend

In totaal gaat het in deze legislatuur zo over ruim 40.000 euro overbodige onkostenvergoedingen. “Er zijn in Oostende heel wat kinderen en jonge gezinnen die het echt moeilijk hebben, senioren die eenzaam zijn ook. We zouden het geld dan ook beter in die mensen investeren en die internetvergoeding afschaffen,” besluiten Sofie Defever, Vanessa Brysse en Lieven du Gardein die een voorstel hebben ingediend om de vergoeding onmiddellijk af te schaffen.