N-VA ontgoocheld: zelfbediening OCMW raadsleden blijft

Op 27 september 2017, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Welzijn – OCMW
Sofie Defever

Vandaag hebben OCMW-raadsleden in Oostende recht op een algemene onkostenvergoeding met daar bovenop nog een vergoeding specifiek voor internetkosten. “Dat terwijl de algemene onkostenvergoeding meer dan volstaat,” zegt OCMW-raadslid Sofie Defever (N-VA). “Daarom stelden we met de N-VA voor om de extra internetvergoeding af te schaffen. Ook OCMW-voorzitter Vanessa Vens (sp.a) was het voorstel genegen. Tot ze erover moest stemmen. Zowel sp.a, open Vld, CD&V én Vlaams Belang kozen ervoor om de dubbele onkostenvergoeding niet af te schaffen. Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik hierover erg teleurgesteld ben. Het is onbegrijpelijk en onverantwoord dat deze partijen blijven vasthouden aan pure zelfbediening.”

Elke euro telt in de armoedebestrijding

De uitdagingen in Oostende zijn groot. Sofie Defever: “Veel Oostendenaars kunnen dit geld goed gebruiken. Ik denk hierbij aan de vele jonge gezinnen met kinderen, alleenstaanden en eenzame senioren die het echt moeilijk hebben. Er is in de OCMW-raad afgesproken dat er gewerkt wordt met een vaste onkostenvergoeding van 70 euro per maand per raadslid. Daarbovenop nog eens 42,90 euro aanbieden is van het goede teveel.”

Een alleenstaande bij het OCMW moet rondkomen met 867,40 euro per maand. “Trek daar de vaste kosten vanaf en je weet meteen hoe moeilijk dat is om dan te leven en vooruit te geraken. Elke euro telt toch in de armoedebestrijding? Dit is gewoon triestig. Ik zou me schamen in hun plaats,” besluit Sofie Defever.