N-VA Oostende wil 5 fietstunnels voor meer verkeersveiligheid

Op 28 mei 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Verkiezingen 2018

De N-VA pleit in Oostende voor 5 fietstunnels, onder de Elisabethlaan en Torhoutsesteenweg. Zo wil ze werk maken van veilige fietsverbindingen. Dat zeggen gemeenteraadsleden Werner Verbiest en Björn Anseeuw: “Meer dan de helft van de verplaatsingen die we met z’n allen maken, zijn korter dan 5 kilometer. Toch nemen we ook voor die kleine verplaatsingen heel vaak de wagen. Verwonderlijk is dat niet: veel fietsverbindingen botsen vandaag op een obstakel, zoals een fietspad dat plots wordt onderbroken door een grote weg zoals de Elisabethlaan. Het zijn die missing links die we willen wegwerken. Daarom pleiten we voor 5 fietstunnels, onder andere onder de Elisabethlaan ter hoogte van de Gistelse Steenweg.”

Vlaams Gewest subsidieert volledige kostprijs

Fietstunnels zijn erg duur. De Vlaamse Overheid voorziet elk jaar een subsidiepot van 10 miljoen euro om die lokale fietsinvesteringen aan te moedigen. “Tot voor kort kon een gemeente 80% van de kosten laten subsidiëren door het Vlaamse Gewest. Maar dan nog bleven fietstunnels een dure zaak voor de stad,” zegt Werner Verbiest. “Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft die subsidieregels onlangs veranderd. De lokale besturen kunnen nu 100% subsidiëring krijgen voor de aanleg van fietstunnels op lokale wegen die een gewestweg kruisen. Zo wordt investeren in vlotte en veilige verbindingen voor de fiets een stuk makkelijker voor de stad Oostende. Er is dan ook geen reden om nog langer te wachten.”

Vijf fietstunnels

De N-VA wil 4 fietstunnels onder de Elisabethlaan. “Een eeuw geleden was de Elisabethlaan de ring rond Oostende. Nu is het een dam tegen vlot en veilig fietsverkeer. Dat willen we nu oplossen met 4 fietstunnels waarlangs je veilig de oversteek kan maken. Het gaat om tunnels ter hoogte van het kruispunt van de Elisabethlaan met de Gistelse Steenweg, de Eigenhaardstraat, de Stuiverstraat – Tarwestraat en de Seringenstraat. Ook de eerder aangekondigde tunnel onder de Torhoutsesteenweg, ter hoogte van de Duinkerkseweg, willen we realiseren,” aldus Björn Anseeuw.

Meer comfort en veiligheid voor fietsers

De fiets is een volwaardig transportmiddel, zeker voor korte verplaatsingen. “Als we meer plaats willen geven aan fietsers, moet het hele fietstraject op een comfortabele en veilige manier kunnen worden afgelegd, van de eerste tot de laatste kilometer. Dat betekent dat we nu werk moeten maken van veilige oversteekplaatsen,” besluiten Werner Verbiest en Björn Anseeuw.