N-VA Oostende wil vreemdelingentaks invoeren

Op 3 mei 2017, over deze onderwerpen: Bestuur en financiën, Migratie en inburgering

De N-VA wil in Oostende een vreemdelingentaks invoeren waarbij nieuwkomers van buiten de Europese Unie, 50 euro extra moeten betalen voor het afleveren van een tijdelijke verblijfskaart. Dat zegt Vlaams parlementslid Björn Anseeuw: “Het afleveren van zo’n verblijfskaart brengt heel wat extra administratief werk met zich mee. Het lijkt me niet meer dan normaal dat daar ook een correcte prijs voor wordt betaald. En dankzij een wetswijziging op aangeven van staatssecretaris Theo Francken kan dat nu ook.”

Ook in buurlanden wordt retributie al gevraagd

Sedert 30 maart 2017 kregen alle steden en gemeenten de vrijheid om jaarlijks tot maximaal 50 euro extra te vragen als vergoeding voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van een tijdelijke verblijfskaart voor vreemdelingen. Deze vergoeding komt bovenop de algemene productiekost die gemeenten aanrekenen voor het afleveren van het fysieke identiteitsdocument. “De eerste verblijfskaart krijgen vreemdelingen van de Dienst Vreemdelingenzaken. Ook daar moeten ze een retributie betalen. Wanneer die kaart moet worden verlengd of vervangen door de stad, is het dan ook logisch dat daar ook voor wordt betaald”, zegt Björn Anseeuw. “Bovendien wordt zo’n retributie ook al in landen als Nederland en het Verenigd Koninkrijk gevraagd. Het is dan ook goed dat we ons nu op dezelfde lijn plaatsen als die landen.”

Grote aantrekkingskracht van Oostende op kwetsbare nieuwkomers moet stoppen

Oostende heeft een grote aantrekkingskracht op kwetsbare nieuwkomers. “In 2016 waren er maar drie steden in België waar er meer erkende vluchtelingen naartoe trokken. En dat terwijl er maar liefst 15 steden groter zijn dan Oostende. Oostende is een magneet voor kwetsbare nieuwkomers en dat moet stoppen”, zegt Björn Anseeuw. “Op een bepaald ogenblik moet je onder ogen zien dat de grens bereikt is. Wie te lang te veel hooi op z’n vork neemt, pleegt roofbouw op zichzelf. En die fout mogen we in Oostende niet maken. Bovendien weten we dat heel wat andere steden en gemeenten ook een vreemdelingentaks zullen invoeren. We kunnen met Oostende dus echt niet achterblijven.”

Vreemdelingentaks is een correcte vergoeding voor gemaakte onkosten

De vreemdelingentaks die de N-VA voorstelt, is een correcte vergoeding voor gemaakte onkosten. Kinderen tot 12 jaar worden in het voorstel vrijgesteld van de retributie. “De vergoeding ligt in lijn met wat in buurlanden wordt gevraagd. De opbrengst gaat integraal naar de stad. Bovendien betalen Oostendenaars en tweede verblijvers veel geld voor de dienstverlening van de stad. Er is geen enkele reden waarom vreemdelingen dat niet zouden moeten doen”, besluit Björn Anseeuw.