N-VA vraagt oplossing voor wijkbewoners én voor fileleed nu Kroonlaan éénrichtingsverkeer werd

Op 6 oktober 2016, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Mobiliteit en openbare werken, Veiligheid, Wonen
N-VA vraagt oplossing voor wijkbewoners én voor fileleed door invoeren éénrichtingsverkeer in Kroonlaan

Het stadsbestuur heeft éénrichtingsverkeer in de Kroonlaan ingevoerd.  Dat gebeurde na een enquête bij de bewoners.  Zo mag je nu vanuit de Mariakerkelaan niet langer de Kroonlaan inrijden. De N-VA heeft begrip voor de vraag van bewoners naar meer leefbaarheid in hun straat. Alleen duiken er door het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Kroonlaan nu nieuwe problemen op. De N-VA wijst het stadsbestuur met de vinger. Dat zegt N-VA-gemeenteraadslid Björn Anseeuw: “We begrip hebben voor de drang naar leefbaarheid van de straten in onze wijken. Als er goeie maatregelen in die zin kunnen worden genomen, moet dat ook gebeuren. Alleen is het de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur om die maatregelen in te bedden in een bredere visie op hoe ze verkeersstromen in en rond de wijken wil organiseren. Dit is hier niet gebeurd en dus hebben ze er een zootje van gemaakt. Het sluipverkeer in de straten rond de Kroonlaan is alleen maar toegenomen en de file op de Torhoutsesteenweg is nagenoeg verdubbeld. Het blijft wachten op een mobiliteitsplan dat een antwoord moet bieden op die vragen.”

Meer file op de Torhoutsesteenweg: dat kan echt niet!

Niet alleen het sluipverkeer in de wijken neemt een hoge vlucht door de nieuwe maatregel, ook de dagelijkse file op de Torhoutsesteenweg is een flink stuk langer geworden. “Vandaag zijn werken die ervoor zorgen dat je niet van de Torhoutsesteenweg tot aan de Mariakerkelaan kan rijden. Nu dat ook via de Kroonlaan niet meer kan,  gebruiken mensen vaak langere sluipwegen door de wijken.  Sommige automobilisten rijden daardoor bijvoorbeeld door de wijk aan de overkant, de Steense dijk in.  Anderen nemen de Sint-Jansstraat om zo de drukte te vermijden. En de file op de Torhoutsesteenweg staat er nu ongeveer de ganse dag lang. Een STOP beleid waarbij zelfs de bussen stilstaan, dat kan toch echt niet de bedoeling zijn?” vraagt Björn Anseeuw zich af.

Over het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Kroonlaan is echt niet goed nagedacht. “Natuurlijk willen we tegemoet komen aan de bekommernissen van bewoners in de Kroonlaan. Maar deze oplossing is voor niemand goed, zelfs niet voor deze bewoners. Ook zij raken niet meer thuis en happen veel meer fijn stof dan vroeger. Met goed en doordacht verkeersbeleid gestoeld op cijfers in plaats van het huidige steekvlambeleid kom je al een heel eind. Jaren geleden al werd een nieuw mobiliteitsplan aangekondigd voor de stad Oostende. Dé hamvraag is: waar blijft dat plan?” besluit Björn Anseeuw.