N-VA wil dierenbegraafplaats in Oostende

Op 19 januari 2017, over deze onderwerpen: Leefmilieu - dierenwelzijn

N-VA wil dat er een dierenbegraafplaats komt in Oostende. Zo kunnen ook Oostendenaars zonder tuin hun geliefde gezelschapsdier een laatste rustplaats geven. N-VA raadsleden Vanessa Brysse, Charlotte Verkeyn en Sofie Defever, zelf alle drie honden- en katteneigenaars: "Voor sommige mensen is hun gezelschapsdier jaren lang hun trouwste en beste vriend. Voor wie z’n huisdier overlijdt, zijn de mogelijkheden beperkt. Je kan het overleden dier thuis laten ophalen of je kan het laten cremeren. Als het dier niet te groot is, mag je het ook begraven in de tuin. Alleen: wie geen tuin heeft, kan dat niet. We willen dat ook die mensen, op een serene manier afscheid kunnen nemen van hun trouwe gezel. Zo’n begraafplaats kan ook een ontmoetingsplaats zijn voor mensen die eenzaam achterblijven.”

Geschikte locatie

Het aanleggen van zo’n dierenbegraafplaats hoeft helemaal niet duur te zijn. “Ingrijpende werken zijn er niet voor nodig,” aldus Sofie Defever. “Een goed afgescheiden, groene plaats met een zithoek volstaat. Voor ons is het van belang dat het een rustige en vlot toegankelijke plaats is.” De N-VA’ers denken hiervoor in de eerste plaats aan de grotere loopweiden in Oostende. “Op of naast zo’n loopweide moet het mogelijk zijn om wat plaats te voorzien waar huisdieren kunnen worden begraven en waar as kan worden uitgestrooid,” zegt Vanessa Brysse.

Beperkte oppervlakte volstaat

Rest dan ook nog het uitwerken van een reglement voor het gebruik en de tarieven van de dierenbegraafplaats. “Je hebt geen half voetbalveld nodig voor zo’n dierenbegraafplaats. De begraafplaats zal niet gratis zijn, de dieren blijven er niet eeuwig begraven liggen en er zijn nog altijd de andere mogelijkheden voor overleden huisdieren. We weten dus dat niet elke huisdiereigenaar hiervan  gebruik zal maken. Maar voor wie geen andere mogelijkheden heeft om waardig en sereen afscheid te nemen van zijn geliefde huisdier, wordt dat met ons voorstel wel mogelijk,” besluit Charlotte Verkeyn.