N-VA wil meer poetspersoneel en meer respect in WZC Lacourt

Op 27 juni 2017, over deze onderwerpen: Welzijn – OCMW
Sofie Defever en Lieven du Gardein nemen het op voor het poetspersoneel in Lacourt

Het poetspersoneel van WZC Lacourt werkt al meer dan een jaar bijna dagelijks met te weinig personeel. Dat terwijl er steeds meer taken bijkomen. Dat zeggen OCMW raadsleden Lieven Dugardein (N-VA) en Sofie Defever (N-VA): “Op diensten waar er 4 personeelsleden zouden moeten staan, zijn er al, meer dan een jaar, vaak 2 of zelfs maar 1 aanwezig. Die minimumbezetting wordt zelfs niet ingepland. Dit is er ver over,“ liet Lieven du Gardein weten in de seniorenraad van het OCMW. Sofie Defever vindt dat er ook echt wel meer respect moet zijn: “Zo vermeldt de takenlijst ‘staande’ pauzes. Ook staat er dat het personeel tijdens de pauze het gebouw niet mag verlaten. Ik ben gechoqueerd. We hopen dat er nu wel iets verandert. Die mensen verdienen dat!”

Voorzitter Vanessa Vens viel uit de lucht

Op de seniorenraad is het er maandagavond hard aan toe gegaan, wanneer het ging over de evaluatie van rusthuis Lacourt. OCMW raadslid du Gardein: “Op de agenda stond een presentatie met een goednieuwsshow over de beide woonzorgcentra. Er werd met geen woord gerept over de werkvloersituatie die door de tekorten al enige tijd onder spanning staat. De minimumbezetting wordt meer niet dan wel gehaald. Op sommige verdiepingen, bijvoorbeeld ‘Ensor’, zouden er ’s morgens elke dag minstens 4 personeelsleden moeten staan. De helft van de dagen worden er maar 3 ingepland en heel vaak zijn er maar 2 aanwezig. Soms moet 1 personeelslid al het werk zelfs helemaal alleen doen. Artikel 60-werknemers worden er bovendien als volwaardig medewerker meegeteld bij het personeel. Dat terwijl iedereen weet dat een zo’n tewerkstelling toch ook vooral de bedoeling heeft om die mensen op te leiden naar een goeie werkattitude. Vanessa Vens leek niet op de hoogte van de problemen en viel uit de lucht. Dat vind ik heel  vreemd omdat het poetspersoneel echt al verschillende keren en op verschillende manieren de onhoudbare situatie heeft aangekaart bij hun verantwoordelijken.”

Meer respect

Sofie Defever vindt dat het poetspersoneel echt wel meer respect verdient: “ In de taakomschrijving staat er per kwartier of half uur uitgeschreven wat het personeel moet doen. Het is een gigantische waslijst aan taken bovenop het normale poetswerk: koffiekannen vullen, brood verdelen, was wegbrengen, ontbijtondersteuning geven, waterflessen vullen, ontbijtkarren verzetten, eetzaal klaarzetten, soep halen, ondersteunen bij het middagmaal, bewoners naar de kamers brengen, enz.  Tussen al deze taken staat er 2 keer een kwartier: ‘staande pauze – dienst niet verlaten.’ Ik hoop echt dat er nu iets verandert. Die mensen verdienen dat!”