De kranen werden na opbouw in drie grote onderdelen verscheept via het cargoschip Hammarland. Voor deze logistieke operatie werden medewerkers van het dochterbedrijf van Haven Oostende, MultiTech, ingezet aangevuld met expertise van OSSCO, wat zorgt voor een volledig geïntegreerd totaalpakket.

VIGAN staat wereldwijd bekend om zijn pneumatische en mechanische transportsystemen voor bulkgoederen. Dat het bedrijf opnieuw kiest voor de REBO-terminal om dergelijke installaties op te bouwen en te verschepen, onderstreept de geschiktheid van de site voor groot en zwaar materieel.

Sinds Haven Oostende in 2019 de volle eigenaar van REBO nv werd, transformeerde de site van een offshore wind terminal naar een polyvalente zwaarlastterminal. Naast de assemblage van grootschalige installaties kan de terminal ingezet worden voor: onderhoud, revisie en ontmanteling van windturbines, behandeling en verscheping van zware constructies en stukgoederen, mobilisatie en demobilisatie van schepen en lift-on lift-off-operaties.

Charlotte Verkeyn, voorzitter van Haven Oostende, benadrukt: "Met dit project tonen we opnieuw dat de REBO-terminal een absolute troef is voor Haven Oostende. We combineren hier kennis, flexibiliteit en infrastructuur die uniek zijn in België. Dat internationale spelers als VIGAN en hun partners voor Oostende kiezen, bevestigt onze rol als groeimotor binnen de blauwe economie."