Oostends stadsbestuur moet stoppen met spelletjes rond I.V.O.O.

Het Oostendse stadsbestuur moet stoppen met spelletjes spelen rond de I.V.O.O., beter bekend als de verbrandingsoven.  Dat zegt N-VA-gemeenteraadslid Werner Verbiest: “Zonder de andere aandeelhouders daarin te betrekken beslist de stad Oostende nu eenzijdig om de verbrandingsinstallatie door te lichten, zonder dat daar een aanwijsbare reden voor is.  De opdracht kost €24.200 alleen werd niet vastgelegd wat er nu precies moet worden onderzocht.  In plaats van samen te werken zaait de stad opnieuw onrust.  Dat moet stoppen.  De I.V.O.O. is niet alleen veruit de goedkoopste afvalverwerker van Vlaanderen, ze zorgt tegelijk voor heel wat lokale tewerkstelling.  Dat moeten we koesteren.  De stad moet stoppen met deze spelletjes.  Of willen ze de Oostendenaar op kosten jagen?”

Timing onderzoek erg vreemd

Dat het Oostendse stadsbestuur nu in z’n eentje heeft beslist dat Farys de I.V.O.O. moet doorlichten, doet heel wat wenkbrauwen fronsen.  Werner Verbiest stelt zich vragen bij de timing: “Vraag is waarom nu plots moet worden onderzocht hoe het met de verbrandingsobven is gesteld.  Er zijn vandaag geen problemen, maar nu gaat men er blijkbaar zoeken waar er geen zijn.  Het is bovendien erg opvallend dat, toen we in 2013 moesten beslissen over verlenging van de I.V.O.O., zo’n onderzoek volgens datzelfde stadsbestuur niet nodig was.  Nu plots wel.  Dat is erg vreemd.”

Onderzoek waarvan niemand weet wat moet worden onderzocht

Opvallend bij dit onderzoek is dat nergens wordt vastgelegd wat moet worden onderzocht. Farys krijgt de opdracht om een conditiemeting te doen van de verbrandingsoven zonder dat er criteria wordt vastgelegd die moeten worden onderzocht.  “Het enige wat vaststaat is dat er een onderzoek komt.  Geen mens die weet wat er zal worden onderzocht.  Laat staan dat men weet wanneer dat onderzoek moet worden afgerond.  En dan nog: waarom moet Farys dat onderzoek uitvoeren?  Welke kennis heeft Farys in huis die nodig is om zo’n onderzoek tot een goed einde te brengen?  Allemaal vragen die het ergste doen vermoeden over de kwaliteit van het onderzoek.  Maar de belangrijkste vraag is wat de stad met dit onderzoek nu wil bereiken,” aldus Werner Verbiest.

Stad speelt cavalier-seul waar samenwerken nodig is

Ook het feit dat het stadsbestuur op eigen houtje beslist tot zo’n onderzoek kan bij de N-VA op weinig begrip rekenen.  “Er zijn 6 aandeelhouders,” zegt Verbiest.  “Naast Oostende, zijn ook Middelkerke, Bredene, Gistel, Oudenburg en Ichtegem mede-eigenaar.  Blijkbaar vindt Oostende het niet nodig om op een behoorlijke manier samen te werken met haar partners.  Dit is geen goed bestuur.  Zo bouw je niets op voor je stad.”

Niet de eerste keer dat stad Oostende voor onrust zorgt bij I.V.O.O.

Het is niet de eerste keer dat de stad Oostende voor onrust zorgt bij I.V.O.O.  “In 2013 moesten we beslissen over de verlenging van de I.V.O.O.  Alle aandeelhouders wilden verlengen voor 18 jaar.”  Alleen Oostende, de grootste aandeelhouder, lag dwars en wilde maar voor 49 maanden verlengen.  “Waarom?  Ook daar hebben we tot op vandaag het raden naar.  Sommige werknemers vreesden toen al een verborgen agenda van het Oostendse stadsbestuur, vreesden voor hun job en zochten andere oorden op.  Een belangrrijk bedrijf zoals de I.V.O.O. moet je perspectief geven op lange termijn.  Vandaag de brengt dat stad het bedrijf alleen maar schade toe.  Dat moet nu stoppen,” besluit Werner Verbiest.