Parkeercoëfficiënt zorgt voor meer ruimte voor wandelaars, fietsers en groen

Op 9 september 2021

Stad Oostende hecht veel belang aan duurzame mobiliteit en leefbaarheid. Onze openbare ruimte is een kostbaar en schaars goed. Daarom wordt voortaan een parkeercoëfficiënt toegepast bij nieuwe omgevingsvergunningen. In winkel-wandelstraten en de uitgangsbuurt worden bij grote bouwprojecten geen nieuwe parkeerplaatsen meer gecreëerd. Ook in de rest van de autoluwe binnenstad wordt het aantal nieuwe parkeerplaatsen in bouwprojecten beperkt. Daarnaast wordt het voorzien van kwalitatieve indoor-fietsenstallingen aangemoedigd.

In het bestuursakkoord kiest Stad Oostende resoluut voor een autoluwe binnenstad. Ook vergroening en betere infrastructuur voor wandelaars en fietsers staan hoog op de agenda. Vanuit die ambities, wordt er voortaan een parkeercoëfficiënt toegepast bij nieuwe omgevingsvergunningen.

 

Gezonde, groene en veilige openbare ruimte

Eerste schepen Björn Anseeuw (N-VA), bevoegd voor Mobiliteit: “Stad Oostende kiest voor een gezonde, groene en actieve stad waar iedereen lang en gelukkig kan leven in een aangename leefomgeving. Als we de openbare ruimte willen geven aan onze kinderen om veilig te kunnen spelen, aan de wandelaars en fietsers om gezellig en veilig te kunnen wandelen en fietsen, dan moeten we onze schaarse publieke ruimte op een kwaliteitsvolle manier inrichten. Door in winkelwandelstraten geen extra parkeerplaatsen in nieuwe bouwprojecten meer toe te laten, zorgen we ervoor dat voortaan minder auto’s in de wandelzones rijden. Want eens er garages in de wandelzones zijn, moeten die met de wagen bereikbaar blijven. En dat willen we veranderen.”

Het kan ook anders. Tijdens de Corona-crisis kende het autodelen een ongekende groei, ook in Oostende. Steeds meer mensen ontdekken dit systeem waardoor steeds minder mensen zelf een auto bezitten. “Tegelijk zijn er in de verschillende publieke parkings in de binnenstad voldoende parkeerplaatsen voor lang-parkeren, én werken we aan de bouw van een nieuw stadsparking aan de rand van het centrum ter hoogte van het Maria-Hendrikapark”, gaat schepen Anseeuw (N-VA) verder.

Om er voor te zorgen dat Oostende een aangename en gezonde stad is en blijft, moet er dus ook nagedacht worden over parkeren.

 

Parkeercoëfficiënt

Een parkeercoëfficiënt legt de verhouding vast tussen het aantal woonentiteiten en het aantal voorziene parkeerplaatsen. Door gebruik te maken van duurzame parkeercoëfficiënten, kan worden vermeden dat het parkeren van wagens te veel wordt gefaciliteerd in de kostbare publieke ruimte van onze stad. Ruimte die dan idealiter op een kwalitatieve manier kan worden ingevuld. Welke parkeercoëfficiënt van toepassing is, is afhankelijk van de locatie en de inrichting van de publieke ruimte.

In de winkelstraten en in de uitgaansbuurt zullen er geen nieuwe parkeerplaatsen of (ondergrondse) garages kunnen worden voorzien. In de rest van het stadscentrum wordt nog 1 parkeerplaats per 2 wooneenheden toegelaten. En ook voor de buitenwijken zullen er parkeercoëfficiënten worden toegepast. Daarbij staat de balans tussen parkeernoden en een kwalitatieve buitenruimte centraal.

“Dit plan heeft één centraal doel en dat is de leefbaarheid in onze stad vergroten. Mobiliteitsstromen en parkeren spelen hier een belangrijke rol. Die visie vertalen we in parkeernormen die voor alle nieuwe projecten zal worden toegepast. De bestaande garages en parkeergelegenheden blijven. Het is niet zo dat bij verbouwingen de parkeergelegenheden worden geschrapt. We zijn het met z’n allen wel eens dat nog meer wagens in het stadcentrum gewoon geen optie is. Dit verankeren we nu in de voorschriften voor nieuwbouw”, aldus nog schepen bevoegd voor omgevingsvergunningen Kurt Claeys (Open VLD).

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is