Restauratiewerken Koninklijke Stallingen starten in november

Op 18 oktober 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Sport

In november gaan de restauratiewerken van de Koninklijke Stallingen van start. Deze werken omvatten de restauratie van de gevels en de daken van de noordvleugel. Binnen worden de kleedkamers en het sanitair aangepakt. Ook het poortgebouw aan de ingang wordt vernieuwd. De werken nemen ongeveer een jaar in beslag.

De Koninklijke Stallingen – ook wel Noorse Stallingen genoemd - dateren uit 1903 naar een ontwerp van de Noorse architect Ivar Andreas Knudsen. Het gebouw werd evenwel nooit in gebruik genomen als stalling. In 1929 trok de stedelijke technische school in het complex en in 1959 werd het verbouwd tot stedelijk sportcentrum.

“De Noorse stallingen zijn al jaren aan een grondige restauratie toe. Ik ben ontzettend blij dat we de werken nu eindelijk kunnen starten. Als alles goed gaat kunnen onze Oostendse sportverenigingen in 2024 trainen in een moderne accommodatie, en dit in een uniek kader,” aldus eerste schepen Björn Anseeuw, bevoegd voor Stadseigendommen.

Noordvleugel en conciërgegebouw komen eerst aan bod

"In deze fase van de restauratie starten de werken aan de noordvleugel waar de judo- en boksclub zijn gehuisvest. Ook het poortgebouw aan de ingang van de site wordt volledig opgeknapt, en zal polyvalent kunnen worden gebruikt," stelt schepen Björn Anseeuw.

De gevels en de daken worden volgens de richtlijnen van Onroerend Erfgoed met een maximaal behoud van oorspronkelijk materiaal gerestaureerd.

Bij de noordvleugel is het bedoeling om het plafond binnen weg te nemen om zo weer tot in de nok te kunnen kijken. Het buitenschrijnwerk wordt weer voorzien zoals het vroeger was. Binnen worden de kleedkamers en sanitair volledig vernieuwd zodat deze voldoen aan de hedendaagse wensen.

Bart Plasschaert, schepen voor Sport: "Moderne infrastructuur is belangrijk voor sportclubs. We zien dat velen plots gigantische stappen vooruit zetten na vernieuwingswerken, zoals de zwemclubs in het nieuwe zwembad en de atletiekverenigingen in de nieuwe overdekte spurthal in het Jozef Verhellestadion. Ik ben er zeker van dat zowel de judo- als de boksclub in hun vernieuwde lokalen een schitterende toekomst tegemoet gaan."

De werken gaan van start midden november 2022. De timing wordt geraamd op 220 werkdagen. Het complex zal dus vermoedelijk een jaar niet beschikbaar zijn.

In juli 2021 werd een premie toegekend ter waarde van 1.263.782,71 euro voor de restauratie van het complex. De werken werden aanbesteed in mei 2022 en gegund voor een bedrag van 3.953.287,17 euro (inclusief btw) aan Artes Woudenberg nv.