Ruzie over aanpak verkeersdrukte

Op 18 juni 2015, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Leefmilieu, Mobiliteit en openbare werken

Oppositiepartij N-VA en het stadsbestuur van Oostende raken het niet eens over de manier waarop ze de verkeersdrukte in de Torhoutsesteenweg moeten aanpakken. De stad wil twee extra rotondes aanleggen. N-VA heeft dat plan nu bekendgemaakt omdat ze vreest dat er meer files zullen ontstaan.

Wie op zaterdag gaat winkelen in een van de winkels in de Torhoutsesteenweg, moet wat geduld uitoefenen om weer naar het centrum van Oostende te rijden. Er werd al een rotonde geplaatst op het kruispunt met de Duinkerkseweg, maar dit kon de verkeersdoorstroming niet verbeteren. Met plannen voor een Decathlon en Mediamarkt op de site van de Oostendse hallen zal het probleem in de toekomst alleen maar verergeren.

De West-Vlaamse intercommunale WVI heeft nu ook plannen om een zone tussen de bestaande winkels en de luchthaven te ontwikkelen voor kleinhandel en KMO's. Om het gebied bereikbaar te maken, heeft de WVI een studie opgemaakt. Daaruit kwamen twee scenario's naar voren. De stad koos voor een oplossing met twee toegangswegen, één naast feestzaal Groeneveld en één dichter bij het centrum. In de Torhoutsesteenweg zelf zouden twee rotondes bijkomen. Eén ter hoogte van de feestzaal en één aan de Rolbaanstraat, waar nu verkeerslichten werden geplaatst. De middenberm zou afgesloten worden zodat je niet langer de weg kunt oversteken om een winkel aan de linkerzijde van de weg te bezoeken.

"Minder bereikbaar""Minder bereikbaar"

N-VA Oostende maakte de plannen bekend omdat ze niet akkoord gaan met de keuze van de stad. "Het scenario dat de stad koos is een pak duurder, door de onteigeningen en de bouw van de berm in het midden. Het zal een negatieve impact hebben op de doorstroming. De auto's moeten meer kilometers afleggen, waardoor er nu files zullen ontstaan in beide richtingen. De bestaande winkels zullen hierdoor ook schade lijden omdat ze minder goed bereikbaar zijn", zegt Björn Anseeuw.

Ringweg

N-VA lanceerde vorig jaar al een voorstel om een ringweg aan te leggen. "De ringweg kan al 40 procent van het verkeer wegnemen. Oostende moet daarvoor dringend werk maken van een mobiliteitsplan." Door de komst van de extra wegen en de rotondes zullen er onteigeningen volgen. Ook feestzaal Groeneveld zal plaats moeten ruimen, maar naar verluidt gaat de eigenaar hiermee akkoord.

Volgens burgemeester Jean Vandecasteele (sp.a) heeft de stad enkel een adviserende functie en moet de Vlaamse regering beslissen. "We hebben voor dit scenario gekozen omdat de linksafslaande bewegingen uitgesloten en gekanaliseerd worden via de rotondes. Hierdoor vermindert het aantal conflicten en hinder door wachtende auto's die links willen afslaan. Er is dus minder oponthoud en het verkeer zal vlotter kunnen doorrijden", aldus de burgemeester. De Rolbaanstraat zal volgens de burgemeester ook een deel van de capaciteit opnemen en dus ruimte vrijmaken in de Torhoutsesteenweg.

Burgemeester Jean Vandecasteele is ook vragende partij voor een ringweg. "De N-VA heeft een minister (minister van Openbare Werken Ben Weyts , red.) die dit kan realiseren. Ze mogen dat gerust doen. Het mobiliteitsplan zal klaar zijn in het voorjaar van 2016 en er wordt een kapstok gemaakt om een ringweg mogelijk te maken."

Het Laatste Nieuws - Do. 18 Jun. 2015, Pagina 16

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is