Stad en OCMW moeten nú samenwerken

Op 18 maart 2015, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Welzijn – OCMW

Oostende Parlementslid Björn Anseeuw (N-VA) wil dat het stads- en OCMW-bestuur al vroeger dan 2019 samenwerken. Dat moet leiden tot een eenloketfunctie. Vanaf 2019 komen stad en OCMW onder één beheer. Het sociaal beleid zal door de gemeenteraad aangestuurd worden.

'Het is vanaf dan verplicht, maar nu al kan Oostende als centrumstad het voortouw nemen en de diensten op elkaar afstemmen', zegt Björn Anseeuw (N-VA). Hij noemt de huidige integratie van ICT en technische dienst van stad en OCMW een goede zaak. 'Maar het moet veel verder gaan. Veel stedelijke beleidsdomeinen zoals wonen of ruimtelijke ordening hebben ook een impact op het sociaal beleid. Door diensthoofden, managementsteam en mensen uit het werkveld te laten samenwerken en hen duidelijkheid te geven over hun toekomst, kun je meer doen. Het betekent een omslag in cultuur die Oostende een voorsprong kan geven.'

'Er rest ons vier jaar om dit te realiseren', voegt Anseeuw er nog aan toe. 'We moeten er morgen mee starten en het misschien al tegen 2017-2018 invoeren.'

Vooral in de dienstverlening naar inwoners ziet Anseeuw mogelijkheden. 'Er is nu één loket in het OCMW, maar dat werkt stigmatiserend. Als je mensen daar ziet staan, weet je waarvoor ze komen. Het zou beter zijn als er één loket komt van stad en OCMW. Iemand die daar in de wachtrij staat, kan zowel komen voor informatie over wonen of sociale of financiële steun zoeken.'

Bart Tommelein (Open VLD) reageert positief. 'Recente stedelijke dossiers tonen aan dat het vooral belangrijk is dat je duidelijkheid schept naar het personeel', zegt Tommelein. 'We nemen dit voorstel mee.' OCMW-voorzitter Vanessa Vens (SP.A) is niet onder de indruk:.'We zijn bezig met het dossier', zegt ze, 'maar we laten ons niet opjutten door een oppositiepartij.'