Stad Oostende beloont eigenaars van honden die hun hondenpoep opruimen

Op 27 maart 2024, over deze onderwerpen: Netheid

In een voortdurende inzet om de straten vrij te houden van hondenpoep, introduceert de Stad Oostende een nieuwe sensibiliseringsactie voor eigenaars van honden die de moeite nemen om de uitwerpselen van hun viervoeters op te ruimen.

Stad Oostende hanteert een nultolerantie voor sluikstorten, waaronder ook het achterlaten van hondenpoep valt. De meeste hondenbaasjes ruimen de uitwerpselen van hun trouwe viervoeter netjes op. Helaas zijn er nog altijd mensen die hondenpoep van hun dier niét oprapen.

Nieuwe sensibiliseringsactie

De Stad werkte de afgelopen jaren verschillende acties en maatregelen uit tegen het sluikstorten van hondenpoep. De gemeenschapswachten en de gemeentelijk vaststellers zullen de komende periode hondenbaasjes extra sensibiliseren. Ook worden hondenbaasjes die een inspanning doen om hondenpoep op te ruimen binnenkort beloond met een hondenpoepzakhouder. Hondenpoepzakjes horen thuis in een afvalkorf of hondenpoepbuis en mogen in geen geval in de riolering worden gedeponeerd. Zorg er trouwens ook steeds voor dat je een extra zakje bij de hand hebt.

Maxim Donck, Schepen van Samenleven: "Als Stad leveren we heel wat inspanningen om onze straten vrij van hondenpoep te houden. Zo hebben we al heel wat hondenpoepbuizen geplaatst en plaatsen we sensibiliseringsborden op plaatsen waar nog veel overlast is. Hondenbaasjes die de hondenpoep van hun viervoeters opruimen worden beloond en krijgen een hondenpoepzakhouder als bedanking om samen onze straten netjes te houden."

Concrete maatregelen tegen hondenpoep

Deze nieuwe maatregelen kaderen in een groter netheidsplan. De Stad nam al verschillende acties tegen sluikstorten en hondenpoep en informeerde en sensibiliseerde de inwoners.

• De communicatiecampagne 't is weer proper' spoort inwoners en bezoekers aan om de stad netjes te houden. Deze campagne loopt bijna vier jaar en belicht telkens een ander netheidsthema.
  • Er zijn 40 mobiele sensibiliseringsborden rond het thema hondenpoep. Die plaatste de Stad op hotspots, dat zijn kritieke plaatsen waar veel hondenpoep wordt aangetroffen Ze worden regelmatig in kaart gebracht op basis van meldingen van inwoners en van plaatsen waar veel vaststellingen gebeuren. ​De mobiele borden wijzen hondenbaasjes erop dat hondenpoep laten liggen echt 'not done' is en een fikse GAS-boete kan opleveren.
  • Er zijn 189 hondenpoepbuizen in Oostende. Op de website van de stad vind je een overzicht.
  • Tijdens vakanties controleren politie en stadsmedewerkers extra op het laten liggen van hondenpoep. Er is extra camerabewaking op verschillende hotspots.

Ken je een locatie waar er veel hondenpoep ligt ? Meld dit zeker via O-punt.