Stad Oostende wint prijs voor Digitale Communicatie

Oostende De stad Oostende heeft de prijs voor Digitale Communicatie 2015 gewonnen. Met het platform DO2 wil Oostende evolueren naar een transparante en digitale organisatie.

Het was op vraag van gemeenteraadslid Björn Anseeuw (N-VA) in 2013 dat het stadsbestuur de mogelijkheden van open data onderzocht. Bijna twee jaar later werd het open dataplatform DO2 gelanceerd. DO2 staat voor digitaal, voor open data en voor Oostende. De naam is ook een knipoog naar het Engelse 'do': 'doen'. Oostende lanceerde zijn platform begin september met een reeks concrete datasets, zoals een lijst met alle speelpleintjes, openbare toiletten, scholen en galeries, die voortdurend worden uitgebreid. De stad roept haar inwoners ook op welke informatie ze er graag zouden terugvinden en om er zelf mee aan de slag te gaan.

'Die gegevens staan nu ter beschikking op de site www.oostende.be/DO2', zegt schepen van Digitalisering Kurt Claeys (Open VLD).

De Prijs voor de Digitale Communicatie 2015 werd uitgereikt op een studiedag in het Vlaams Parlement. De jury loofde de durf van de stad Oostende om hun data effectief openbaar te maken.

Ook voor de interne werking maakt de stad verder werk van digitalisering. Zo mag de burger zich in de nabije toekomst aan digitaal ondertekende documenten verwachten die via email verstuurd worden. 'De digitale handtekening betekent tijdwinst en is goed voor de natuur', besluit schepen Claeys.

Het Nieuwsblad/Oostende-Westhoek, Do. 24 Sep. 2015, Pagina 20