Stad Oostende zoekt drie Oostendse straten voor een make-over

Op 10 januari 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Met het project ‘Beter in mijn straat’ wil Stad Oostende, samen met wijkbewoners, drie straten in de wijk Westerkwartier een maand lang een make-over geven. Met tijdelijke ingrepen en activiteiten wil de Stad onder andere de straten vergroenen, inzetten op energieduurzaamheid en ontmoeting stimuleren tussen de buren. De herinrichting kadert in het project ‘Beter in ’t Westerkwartier’. Stad Oostende zoekt momenteel buurtbewoners die voor hun straat de handen uit de mouwen willen steken en hun buren mee op sleeptouw willen nemen.

Stad Oostende en de Vlaamse Overheid willen met het project ‘Beter in ’t Westerkwartier’ via een mix van acties de wijk Westerkwartier beter maken. Het project wil de leefbaarheid en woonkwaliteit verhogen door in te spelen op uitdagingen en kansen. ​ Dat door in te zetten op meer groene openbare ruimte, betere mobiliteit, energiezuinige woningen, verbinding en ontmoeting. Belangrijk is om te vertrekken vanuit de eigenheid van de wijk en door samenwerking de wijk beter te maken.

Wijkverbetering begint in de straat

Het project ‘Beter in mijn straat’ wil die thema’s nu doortrekken naar de straten in de wijk. “We geloven dat buurtbewoners zich echt willen engageren om hun straat beter te maken. In elk van de drie straten beginnen we met een bijeenkomst om te horen hoe de buurtbewoners dit willen aanpakken. Dat gieten we in een actieplan om dan in mei, juni en september telkens een straat een maand lang te transformeren. Die transformatie heeft niet enkel te maken met de straatstenen, maar ook met de ontmoeting en de verbondenheid tussen de bewoners”, vertelt burgemeester Bart Tommelein.

Oproep

Schepen Maxim Donck vult aan: "We roepen alle inwoners vanaf 16 jaar op die in de wijk Westerkwartier wonen, enthousiast zijn om hun straat een make-over te geven én hun buren mee op sleeptouw willen nemen." Oostendenaars kunnen zich kandidaat stellen via www.oostende.be/beterinmijnstraat

Inwoners kunnen hun straat nomineren, tot en met 15 februari 2024. Na een bezoek en gesprekken in de doorgegeven straten, kiest de Stad op basis van een aantal criteria (spreiding, mix straatprofielen, mogelijkheden, draagvlak…) drie straten om aan de slag te gaan. Dit experiment, met ondersteuning van het Stadsatelier Oostende, kadert in het project Beter in ’t Westerkwartier.

Meer informatie via www.oostende.be/beterintwesterkwartier