Stadhuis Oostende verwarmt als eerste in Vlaanderen met restwarmte

Op 20 december 2022, over deze onderwerpen: Leefmilieu - dierenwelzijn, Mobiliteit en openbare werken

Vanaf 19 december is het stadhuis van Oostende aangesloten op het warmtenet. Hiermee is stad Oostende de eerste in Vlaanderen die het stadhuis verwarmt met restwarmte. Een goedkoper, lokaal en duurzaam alternatief voor gas. Zo wordt er niet alleen heel wat bespaard op energiekosten maar zet de Stad ook een grote stap vooruit richting een klimaatneutrale toekomst zoals vooropgesteld in het klimaatplan 'Leefbaar Oostende'.

De bestaande verwarmingsinstallatie van het stadhuis is sinds 19 december gekoppeld aan het Warmtenet Oostende. Deze warmte is afkomstig van restwarmte van de lokale afvalcentrale IVOO (Intergemeentelijke Vereniging voor het Afvalbeheer Van Oostende en Ommeland). De restwarmte die vroeger verloren ging, wordt nu gebruikt om water in het warmtenet te verwarmen. Warmtenet Oostende is een project van burgercoöperatie Beauvent. Sinds 2019 levert Warmtenet Oostende duurzame restwarmte aan bedrijven, publieke gebouwen en collectieve woningen.

Besparing op energiekosten

"Nog voor de energiecrisis planden we al heel wat energetische ingrepen in onze stadsgebouwen. Besturen is vooruitzien, en dat is wat we doen. Als eerste in Vlaanderen verwarmen we ons stadhuis met restwarmte die vroeger verloren ging via de schouw. Een besparing voor de Oostendse belastingbetaler van maar liefst 46.000 euro per jaar op de energiefactuur," aldus eerste schepen Björn Anseeuw, bevoegd voor Stadseigendommen.

CO2-reductie

"We zijn natuurlijk fier dat we eindelijk en als eerste Vlaamse stadhuis overschakelen op duurzame warmte. Onze partner Beauvent heeft met het warmtenet zeker en vast gepionierd en we zijn verheugd dat we als stad dergelijke baanbrekende projecten kunnen faciliteren. Alleen maar winnaars hier. Niet in het minst klimaat en milieu," besluit schepen van Mens & Milieu Silke Beirens.

Door voor de verwarming van het stadhuis af te stappen van fossiele brandstoffen, realiseert de Stad een CO2-reductie van 95% (geraamd op een reductie van zo’n 291 ton). Zo zet de Stad een grote stap vooruit richting een klimaatneutrale toekomst zoals vooropgesteld in het klimaatplan 'Leefbaar Oostende'.

Budgetneutraal project

Voor dit project krijgt stad Oostende steun van de Provincie West-Vlaanderen. Het provinciebestuur streeft naar een klimaatneutraal grondgebied en verleent subsidies aan lokale besturen voor klimaatacties die inzetten op de vermindering van CO2. ​

Dit project kadert binnen het Energiezorgplan 2, een samenwerking tussen Stad Oostende, het Energiehuis Oostende en Fluvius om de stadsgebouwen tegen 2040 klimaatneutraal te maken. De investeringskosten voor dit project worden na aftrek van de provinciale subsidie, volledig betaald met de gerealiseerde winst door energiebesparing. Hierdoor is dit voor de stad een budgetneutraal project.

Warmtenet breidt nog uit

Het Warmtenet Oostende is in volle uitbreiding. Sinds 2022 komt het tracé ook in de binnenstad. Binnenkort sluit ook nog de marinekazerne Bootsman Jonsen aan op het warmtenet. Zo schakelt Oostende stap voor stap van gas of stookolie af.

Frédéric Haghebaert, Algemeen Directeur Beauvent: “We zijn verheugd dat we na bedrijven, ziekenhuizen en burgers nu ook Stad Oostende mogen verwelkomen op het Warmtenet Oostende. De Stad toont met deze pioniersrol opnieuw de weg naar duurzame warmte in Oostende. Op 12 december lanceerde Beauvent een kapitaalsoproep van 1 miljoen euro ter financiering van deze uitbreiding. Geïnteresseerde Oostendenaars kunnen deelnemen op www.beauvent.be.”