"Strandbars niet correct toegewezen"

Op 21 mei 2015, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Economie en ondernemen, Toerisme & evenementen

De eerste nieuwe strandbar moet nog op het strand van Oostende verschijnen, en er is al kritiek. N-VA heeft vragen bij de toekenning van de uitbatingen. De oppositiepartij dient klacht in bij de gouverneur omdat Oostende haar voeten zou vegen aan de wet. Volgens schepen Johan Vande Lanotte (sp.a) is er niets aan de hand.

De stad Oostende wil van 15 juni tot 14 september drie strandbars toelaten ter hoogte van de Vlaanderenstraat, de Kursaal Oosthelling en de Kursaal Westhelling. Dat kondigde toerismeschepen Johan Vande Lanotte (sp.a) eind vorig jaar aan. Het schepencollege duidde op 30 maart voor elk van de drie locaties een kandidaat-uitbater aan.

De stad biedt voor de strandbaruitbating geen concessiecontract aan, maar maakt er evenementenplaatsen van, met toiletten en een EHBO-post. Een constructie waar oppositiepartij N-VA zich vragen bij stelt. "Er staat in het Provinciaal Ruimtelijk uitvoeringsplan letterlijk dat een evenement te onderscheiden valt van een strandbar omdat er een concept wordt aangeboden met een thema", zegt Steven Nagels van N-VA.

Geen openbare oproep

De partij is niet tegen de nieuwe strandbar en juicht het initiatief zelfs toe. Ze vraagt zich wel af waarom de stad - zoals in alle andere kustgemeenten - geen concessiecontract aanbiedt. "Bij een concessie is er een openbare oproep en worden op voorhand voorwaarden opgemaakt waaraan de kandidaten moeten voldoen. Dit is nu niet gebeurd", steunt fractieleider Björn Anseeuw. "Daardoor kregen heel wat kandidaten niet de kans om mee te dingen", pikt Nagels in. "Pas in november werd het plan bekendgemaakt om extra bars toe te laten, maar eind oktober werden de eerste kandidaturen al ingediend. Een van die kandidaten is Bart Boelens, sinds kort voorzitter van Toerisme Oostende. Op die manier maken andere kandidaten geen kans." De partij kondigt aan dat ze naar de gouverneur stapt om klacht in de dienen.

Goedkopere constructie

Bij schepen Johan Vande Lanotte klinkt een volledig ander verhaal. "Wij hebben gekozen voor een evenement omdat je met een concessie geen eten mag serveren. Dat mag nu wel. Daarnaast kan een evenement maar voor drie maanden vergund worden en een concessie voor zes maanden. Dat vinden we te lang", zegt de schepen. Hij houdt zich naar eigen zeggen ook aan de wet. "Wij hebben geen strandbars. De uitbaters moeten over een EHBO-post en toiletten beschikken. We hebben een andere constructie opgezet omdat dit ons minder zal kosten. Het is niet verboden om soms slimmer te zijn dan de reglementen en je eigen creatieve invulling te geven." Over de kritiek rond de toewijzing blijft Vande Lanotte op de vlakte "Het leven is voor de rappe. We hebben via verschillende kanalen bekendgemaaktdat mensen een aanvraag mochten indienen."

Ook Bart Boelens weerlegt de kritiek. "De gedeputeerde voor de provincie heeft in oktober bekendgemaakt dat hij meer strandbars wil aan de kust.  Ik heb dat altijd al willen doen en daarom heb ik een aanvraag ingediend bij de dienst Bestuurszaken van de stad om een evenement te mogen organiseren. Die aanvraag werd goedgekeurd. Het staat iedereen vrij om iets te organiseren. Ik organiseer jaarlijks twee evenementen in eigen naam, ik zie het verschil niet met de strandbar. Dit staat trouwens volledig los van de Toerisme Oostende. Ik heb sinds mijn voorzitterschap wel een vennoot gezocht en gevonden bij Polé Polé", legt Boelens uit.

Het Laatste Nieuws, Do. 21 Mei 2015, Pagina 17