Toekomstplan site ’t Bosjoenk: meer dan ooit de thuishaven voor de Oostendse jeugd

Op 8 december 2021, over deze onderwerpen: Jeugd

Stad Oostende heeft een toekomstplan klaar voor de site ’t Bosjoenk aan de Zinnialaan. Naast ruimte voor de verschillende jeugdbewegingen die er nu al actief zijn, komt er ook een nieuwe fuifzaal met capaciteit van 500 personen. Ook jeugdhuis OHK verhuist naar de site, die daardoor nog meer dan ooit de thuishaven wordt voor alle Oostendse jongeren.

Op vandaag vinden al heel wat kinderen en jongeren de weg naar ’t Bosjoenk aan de Zinnialaan. Jeugdverenigingen als KSA Meeuwennest, Zeescouts 2de FOS Westhinder, Old Worlde en Quasar hebben er hun vaste uitvalsbasis. Ook de Oostendse Jeugdraad en de Speel-o-theek zijn gevestigd in ’t Bosjoenk.

Multifunctionele en energiezuinige fuifzaal

Met een nieuw Masterplan zal stad Oostende de site van ’t Bosjoenk nog meer uitbouwen als dé thuisbasis voor de Oostendse jeugd. Daarbij komt onder andere een fuifzaal voor 500 personen, die ook de uitvalsbasis kan worden voor jeugdhuis OHK.

"Jongeren vragen al heel lang naar een nieuwe, goede fuifzaal. En gelijk hebben ze. Daarom bouwen we nu de zaal die bovendien past in ons plan om het stadspatrimonium uit te breiden met hedendaagse en energiezuinige gebouwen,” aldus eerste schepen Björn Anseeuw, bevoegd voor Stadsgebouwen. “De nieuwe fuifzaal zal ook perfect uitgerust zijn voor concerten en andere performances. Dat is belangrijk voor jeugdhuis OHK, dat sterk inzet op een muzikale werking. Maar ook andere verenigingen zullen er evenementen en fuiven kunnen organiseren".

Nu jeugdhuis OHK een nieuwe uitvalsbasis krijgt in ’t Bosjoenk, worden de plannen uit het verleden verlaten om het jeugdhuis te huisvesten onderaan het Europacentrum.

Creatieve broedplaats voor jeugdhuis OHK

Jeugdhuis OHK is alvast opgetogen met de beslissing. "Samen met het stadsbestuur zetten we zo een volgende stap om op 't Bosjoenk een mooi verhaal te schrijven voor de Oostendse jongeren", zegt coördinator Tuur Soete. "Een gloednieuwe muziektempel die voor ondernemende en creatieve zielen een echte broedplaats wordt. Een plek waar artistieke groei, zelfontplooiing en ontspanning hand in hand gaan. We kijken er al naar uit”.

“Met de komst van OHK naar ‘t Bosjoenk en het bouwen van een fuifzaal op de site, keren we eigenlijk in positieve zin terug in de tijd: het opnieuw volwaardig uitbouwen van ‘t Bosjoenk als een echt jeugddorp, met weliswaar een aantal nieuwe spelers. Hiermee komen we meteen ook enkele stappen dichter bij de uitvoering ons bestuursakkoord en tonen we als Stad Oostende een groot hart voor de jeugd”, besluit schepen van Vrije Tijd Bart Plasschaert.

Budget van ongeveer 6,7 miljoen euro

De uitvoering van dit nieuw masterplan wordt meteen opgestart. Na de ontwerpfase volgt de vergunningsfase. De gunning van de werken is voorzien eind 2024, om vervolgens de werken te kunnen starten begin januari 2025. Er is een budget voorzien van 6.714.400 euro (inclusief BTW).