Torhoutseteenweg krijgt extra rotondes en een middenberm

Het stadsbestuur besliste om de mobiliteit voor de nieuwe kmo-zone aan de Rolbaanstraat op te lossen met twee nieuwe rotondes en een middenberm. N-VA laakt de keuze.

Voor de winkels op de site Oostendse Hallen (Decathlon/Media Markt) en een nieuwe zone met tien winkels aan de Rolbaanstraat voerde de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) een studie uit. In het eerste scenario komt er een doorsteek met eenrichtingsverkeer tussen feestzaal Groeneveld en de Casa en zal het verkeer via het kruispunt aan de Oostendse Hallen de zone weer verlaten.

'Het is verwonderlijk dat Oostende kiest voor een tweede mogelijkheid met de aanleg van twee rotondes aan de Hallen en feestzaal Groeneveld en een middenberm op de Torhoutsesteenweg. Daardoor zal het verkeer niet meer kunnen afslaan en moeten extra kilometers gereden worden naar de volgende rotonde. De files zullen alleen maar langer worden', zegt Bjorn Anseeuw (N-VA).

Ring

'In het plan staat dat die keuze leidt tot hoge investeringen en onteigeningen, dat ze een sterke impact heeft op vastgoed en het doorgaand winkelverkeer zal hinderen. Oostende kan de mobiliteit rondom een winkelcentrum op de belangrijkste invalsweg niet los zien van een totale mobiliteitsstudie. Alleen een ring rond Oostende, die grotendeels het tracé volgt van de Klemskerkestraat, kan het verkeer op de Torhoutsesteenweg verminderen.'

'De keuze is niet realistisch want het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan uit 2009 vermeldt uitdrukkelijk dat men best bijkomende knooppunten op die primaire weg vermijdt. De twee extra rotondes gaan daar tegen in', vulde Werner Verbiest (N-VA) aan.

Burgemeester Jean Vandecasteele (SP.A) was niet onder de indruk. 'Het verkeer zal net sneller verlopen via de rotondes, als er geen kruisend verkeer meer is. Net dat oversteken van de weg zorgt voor opstoppingen. De rotondes zijn een snel realiseerbare keuze op korte termijn. Op lange termijn is de ring rond Oostende een oplossing. Het idee is 20 jaar winkelcentrum op de belangrijkste invalsweg niet los zien van een totale mobiliteitsstudie. Alleen een ring rond Oostende, die grotendeels het tracé volgt van de Klemskerkestraat, kan het verkeer op de Torhoutsesteenweg verminderen.'

'De keuze is niet realistisch want het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan uit 2009 vermeldt uitdrukkelijk dat men best bijkomende knooppunten op die primaire weg vermijdt. De twee extra rotondes gaan daar tegen in', vulde Werner Verbiest (N-VA) aan.

Burgemeester Jean Vandecasteele (SP.A) was niet onder de indruk. 'Het verkeer zal net sneller verlopen via de rotondes, als er geen kruisend verkeer meer is. Net dat oversteken van de weg zorgt voor opstoppingen. De rotondes zijn een snel realiseerbare keuze op korte termijn. Op lange termijn is de ring rond Oostende een oplossing. Het idee is 20 jaar oud en ik ben voorstander. Maar er moet wel een goed evenwicht zijn, met aandacht voor natuur. Vanuit bepaalde hoek zal er bezwaar komen tegen een ring rond de stad. Maar het is een beslissing van het Vlaams Gewest, waar N-VA bevoegd is. Ik wil desnoods meteen een brief schrijven naar de N-VA-minister om ons standpunt voor de ring duidelijk te maken.'

Het Nieuwsblad/Oostende-Westhoek - Do. 18 Jun. 2015

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is