U bent hier
Vernieuwd parkeerbeleid Stad Oostende: zorgverstrekkers en technici op weg naar dringende herstelling kunnen voortaan anderhalf uur parkeren op bewonersplaatsen
Stad Oostende stuurt vanaf 1 januari 2023 haar parkeerbeleid bij met nieuwe parkeermogelijkheden voor zorgverstrekkers, technici die een dringende herstelling moeten uitvoeren, personen met een handicap en mensen die hun elektrische wagen moeten opladen.
Vanaf 1 januari 2023 komt het on-street parkeren terug in handen van de stad. Het straatparkeren neemt een groot deel van het openbaar domein in beslag. Stad Oostende zet daarom alles op alles om de publieke ruimte in de stad kwaliteitsvol en efficiënt in te vullen.
Bewonersplaatsen nuttig gebruiken
Parkeerplaatsen voor bewoners zijn op vandaag voorbehouden voor wie gedomicilieerd is in Oostende en een bewonerskaart aanvraagt. Ook zorgverstrekkers kunnen gebruik maken van deze parkeerplaatsen. Dit voor maximum 1 uur. Binnenkort kunnen zorgverstrekkers in plaats van 1 uur, anderhalf uur gebruik maken van de bewonersplaatsen. Nieuw is dat dit voortaan ook geldt voor de technici die op pad zijn voor een dringende herstelling. Ook voor hen is dichtbij en snel kunnen parkeren cruciaal.
“Iedereen heeft het wel al eens meegemaakt. Je heb plots geen verwarming meer, de wasmachine is kapot of de boiler heeft het begeven. Een snelle interventie van de loodgieter of elektricien is dan ook meer dan welgekomen. Daarom mogen alle vaklui vanaf nu 1,5 uur gratis parkeren op alle vrije bewonersplaatsen om hun dringende herstelling uit te voeren. De hersteller kan dicht bij de herstelling parkeren, verliest geen nodeloze tijd, én jouw onverwacht probleem wordt sneller dan snel opgelost,“ aldus eerste schepen Björn Anseeuw bevoegd voor Mobiliteit.
Zorgverstrekkers die vandaag een zorgverstrekkerskaart hebben en gebruik willen maken van deze mogelijkheid moeten hiervoor niets doen zolang hun kaart geldig is. Technici en vakmannen die gebruik willen maken van dit systeem moeten zich hiervoor eenmaal registreren in het parkeerloket. Het loket bevindt zich in de kantoren van het Economisch Huis Oostende, Gistelsesteenweg 1c, 8400 Oostende. Registreren kan er vanaf 4 december. Eens geregistreerd kunnen de technici dan vanaf 1 januari online een parkeersessie voor dringende herstelling opstarten.
De bewonersplaatsen worden vanaf nu aangeduid met een bord: ’Plaatsen voorbehouden houders gemeentelijke parkeerkaarten.’ Daaronder vallen dus zowel de klassieke bewonerskaarten als de aparte parkeerkaarten voor zorgverstrekkers en de digitale parkeerkaart van de technici.
Toegestane oplaadtijd voor elektrische voertuigen verdubbelt
Plaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen mogen enkel worden ingenomen door elektrische voertuigen die effectief opladen. Vandaag mag je op zo’n plaats gedurende hoogstens twee uur je auto opladen. “Vanaf 1 januari verdubbelt die toegestane oplaadtijd, 2 uur oplaadtijd is vaak te kort. Daarom wordt 2 uur nu 4 uur. Zo zorgen we ervoor dat ook elektrische rijders met een gerust hart van onze mooie stad kunnen genieten,” verduidelijkt Björn Anseeuw.
Tussen 20.00 uur ‘s avonds en 04.00 uur ‘s morgens geldt er geen beperking van de laadtijd. En als een parkeerplaats gelegen is in een betalende zone is ook die parkeerplaats betalend.
Personen met een handicap
Personen met een handicap kunnen een parkeerkaart voor mindervaliden aanvragen. Die parkeerkaart wordt uitgereikt door de Vlaamse Overheid en is dus geen gemeentelijke parkeerkaart. Wie vandaag in het bezit is van een parkeerkaart voor personen met een handicap mag onbeperkt parkeren op de openbare weg (behalve op plaatsen voor bewoners, zorgverstrekkers en taxi’s). “Dat blijft ook zo,” zegt Björn Anseeuw. “Het enige wat je moet doen om dat recht na 1 januari 2023 te behouden is je eenmalig registeren in het parkeerloket. De reden hiervoor is technisch van aard. Vanaf nieuwjaar gebeurt de controle op betalend parkeren met een scanwagen. Wie niet in de databank is opgenomen met het recht op gratis parkeren en niet betaalt, loopt dan het risico om een parkeerbon te krijgen. En het laatste wat we willen, is mensen onterecht een parkeerbon geven.”