Stad Oostende richt toegankelijk loket in in de lokettenzaal van het Stadhuis

Op 11 juni 2025, over deze onderwerpen: Toegankelijkheid

Het Stadhuis heeft voortaan een nieuw, inclusief loket: loket 8. Dit loket is speciaal ingericht om vlot toegankelijk te zijn voor iedereen die nood heeft aan extra ruimte of een rustige plek bij dienst Burgerzaken. Stad Oostende denkt in het bijzonder aan mensen met een fysieke beperking, prikkelgevoeligheid, een kinderwagen, rolstoel of rollator. Het loket wordt nog volop uitgetest en verbeterd op basis van de ervaringen van bezoekers.

Loket 8 is ruimer dan de andere loketten. Zo kan men er makkelijk binnenrijden met bijvoorbeeld een elektrische rolstoel. Ook met een kinderwagen is het vlotter bewegen in dit loket. De tafel is aangepast zodat ook mensen in een rolstoel er comfortabel gebruik van kunnen maken. Het loket is tevens afgesloten van de wachtruimte, wat zorgt voor een rustigere omgeving – ideaal voor wie snel overprikkeld raakt of graag wat meer privacy heeft.

Schepen van Toegankelijkheid Maxim Donck: "Toegankelijke dienstverlening betekent dat iedereen mee telt, ook aan het loket. Met loket 8 zetten we een belangrijke stap om onze stadsdiensten écht voor iedereen bereikbaar te maken in alle rust, met voldoende ruimte en met oog voor ieders noden."

Beschikbaar voor alle diensten van Burgerzaken

In loket 8 kan je terecht voor alle diensten - aanvragen en aangiftes - van Burgerzaken, zoals bijvoorbeeld om een identiteitskaart, reispas of rijbewijs aan te vragen of om een geboorte of huwelijk aan te geven. Ook een mobiele camera is voorzien om eenvoudig pasfoto’s te nemen.

Wil je gebruik maken van dit loket? Spreek dan ter plaatse een baliemedewerker aan, of bel op voorhand naar het gratis nummer 0800 1 8400 om een afspraak te maken of het loket te reserveren.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is