U bent hier
N-VA wil in de schoot van het SHO een Cultuurmobiel voor minder mobiele cliënten opstarten
N-VA wil dat het Sociaal Huis Oostende een cultuurmobiel voor minder mobiele cliënten opstart en zette dit op de agenda van de OCMW raad. “Binnen het Sociaal Huis Oostende hebben we heel wat mensen zonder uitgebreid sociaal netwerk die minder mobiel zijn: Mensen die zich moeilijk kunnen verplaatsen, waarvoor het openbaar vervoer nemen niet evident is en die niet over een eigen wagen beschikken. Ze worden eenzaam en durven op den duur niet meer buiten komen. Die mensen willen we sterker maken door het oprichten van een Cultuurmobiel” zegt N-VA OCMW raadslid Vanessa Brysse.
Het voorstel werd door de meerderheid niet aanvaard. Er werd wel beloofd om het mee te nemen in het cultuuroverleg van de stad en het idee voor te leggen als mogelijke aanvulling bij het project ‘online buurten’.
Vrijwilligers zijn de pilaar van onze samenleving
De drijvende kracht achter het concept van de cultuurmobiel is de vrijwilliger. Zij vervoeren de cliënten met een beperkte mobiliteit naar een voorstelling en houden hen gezelschap tijdens de voorstelling. Vanessa Brysse: “Daarvoor moet het SHO een overeenkomst afsluiten met cc De Grote Post Oostende. De cliënt betaalt zijn eigen ticket, eventueel deels met tussenkomst van het SHO. De vrijwilliger mag gratis naar de voorstelling. Afhankelijk van de overeenkomst betaalt het SHO voor het ticket van de vrijwilliger een kleine bijdrage aan cc De Grote Post. Leden van de Cultuurmobiel betalen jaarlijks een kleine bijdrage, de kosten voor de verplaatsing rekenen ze rechtstreeks af met de chauffeur-vrijwilliger.”
Mensen sterker maken
“Door het opstarten van een Cultuurmobiel breng je mensen dichter bij elkaar. Minder mobiele mensen krijgen de mogelijkheid aan socioculturele evenementen te participeren en opnieuw deel uit te maken van onze samenleving. Cultuur zorgt voor de nodige ontspanning en kan een blik verruimen. Bovendien krijgen de vrijwilligers door hun engagement niet alleen heel wat waardering, maar worden ze ook verwend door het culturele aanbod. Een win-win situatie,” besluit Vanessa Brysse.