Bijkomende bankautomaten in Oostende op komst

Op 15 maart 2024, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

Het aantal bankkantoren is fors aan het dalen. Batopin, het Belgian ATm OPtimization INitiative, is in samenspraak met het Economisch Huis Oostende volop bezig met het zoeken naar nieuwe locaties om extra cashpunten te plaatsen in de Stad aan Zee. Daarnaast ondernam de Stad al actie om de situatie aan te kaarten en blijft het ijveren voor bijkomende automaten.

Mensen betalen dan wel meer en meer contactloos of met de kaart, toch is je cash afhalen en deponeren een basisrecht voor alle burgers. Cashpunten zijn daarom van belang. Batopin, een project van KBC, BNP Paribas Fortis, Belfius en ING, is volop bezig met neutrale cashpunten te plaatsen in België. De stad is sterk vragende partij en ging daarom ook op geijkte tijdstippen in overleg. Bijkomende bankautomaten zijn op komst.

Op vandaag zijn er reeds vijf Batopin cashpunten in de Stad aan Zee (Kapellestraat, Nieuwpoortsesteenweg, Alfons Pieterslaan, NMBS-station & Kursaal). Het Economisch Huis Oostende staat in nauw overleg met Batopin. Zo werden door het Economisch Huis Oostende al heel wat voorstellen gedaan voor mogelijke locaties van extra cashpunten. Batopin gaat hiermee aan de slag en onderzoekt of deze panden aan de opgelegde criteria voldoen.

“Momenteel is er één pand in de Vuurtorenwijk in technische studie. Batopin wacht momenteel het rapport af, waarna overleg zal plaatsvinden met de eigenaar voor verdere goedkeuring. Ook verderop op de Torhoutsesteenweg richting Stene wordt naar een geschikte locatie gezocht. Ook Zandvoorde is vragende partij voor een cashpunt. We blijven aandringen om ook daar een oplossing te kunnen krijgen”, zegt schepen van Ondernemen Charlotte Verkeyn (N-VA).

Een voldoende aantal bankautomaten in de Stad is belangrijk. De bevolking moet zich steeds verder verplaatsen om hun bankzaken te regelen. Een beperkt aantal bankautomaten zorgt ook voor wachtrijen aan een automaat wat vaak een gevoel van onveiligheid geeft. Daarnaast is een depositpunt ook voor handelaars een noodzaak. Klanten vragen bovendien vaker aan hun lokale handelaar of de mogelijkheid bestaat om bij hen geld af te halen. Belangrijk om mee te geven dat naast de zogenaamde Batopin automaten, er ook andere mogelijkheden zijn, ook daar zet de stad zich in en onderstreept dat de andere zelfstandige financiële instellingen wel nog vaak hun eigen geldautomaat aanbieden.