Deelnemers van Oostende Fonkelt versieren de hele stad

Op 5 december 2022, over deze onderwerpen: Toerisme & evenementen

156 enthousiaste Oostendenaars, ondernemers en verenigingen zetten zich schrap voor de kerstversieringswedstrijd Oostende Fonkelt. De wedstrijd start op 9 december en loopt tot 1 januari. Iedereen kan meegenieten van de creatief versierde gevels, tuinen, balkonnen en etalages in alle Oostendse wijken. Alle Oostendenaars worden aangemoedigd om te stemmen voor hun favorieten.

Het startschot van de tweede editie van Oostende Fonkelt is gegeven en iedereen kan vanaf vrijdag 9 december de kerstversiering ontdekken in de verschillende wijken in de stad. 93 Oostendenaars, 50 ondernemers en 13 verenigingen, goed voor 156 deelnemers in totaal, nemen het tegen elkaar op. Alle Oostendenaars en tweedeverblijvers kunnen online stemmen voor hun favoriete kerstversiering.

'Fonkelplannetjes' om alle inzendingen te ontdekken

Om een goed doordachte stem uit te brengen, moet je uiteraard eerst alle deelnemers per wijk gezien hebben. Je kan daarom een 'fonkelplannetje' afhalen in de ontmoetingscentra, bij Toerisme Oostende, de Bibliotheek of in het Stadhuis. Zo'n 'fonkelplannetje' geeft een overzicht per wijk van alle deelnemende buurtbewoners, handelaars en verenigingen.

Via de website kan je alle plannetjes ook downloaden. Er is ook een handig Google Maps-kaartje om via je smartphone te checken waar het 'fonkelt' in Oostende. Op die manier kan je zelf beslissen hoe en wanneer je de versiering gaat bewonderen: een winterse wandeling met vrienden of familie of tussendoor tijdens het shoppen van je eindejaarsgeschenkjes bij de lokale handelaars.

30 winnaars in 3 categorieën

De bedoeling is dat de deelnemers zo origineel mogelijk uit de hoek komen. Niet het huis of appartement met de meeste versiering of verlichting wint, maar wel wie met de meest gezellige, creatieve en originele versiering voor de dag komt.

De winnaars worden bepaald door de Oostendenaars en door een jury die elk de helft van de stemmen hebben. In elk van de acht wijken worden drie winnaars gekozen. Bij zowel de ondernemers als de verenigingen vallen er drie winnaars over de hele stad in de prijzen. De winnaars worden na 5 januari persoonlijk op de hoogte gebracht en daarna ook bekend gemaakt via de kanalen van Stad Oostende.

De winnaars worden bovendien gehuldigd op de nieuwjaarsreceptie, waar ze hun prijzen in ontvangst mogen nemen. Die vindt plaats op 8 januari 2023 in de ACEG Wellington Hippodroom.

Praktisch

• Download je fonkelplannetje, bekijk nog meer info over de wedstrijd en breng je stem uit via www.oostende.be/oostendefonkelt
  • De wedstrijd loopt vanaf vrijdag 9 december tot en met zondag 1 januari
  • Elke dag van 17.00 uur tot 21.00 uur