Drie Oostendse kandidaten op nationale N-VA-lijsten

Op 11 december 2023, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws - activiteiten

N-VA West-Vlaanderen heeft haar lijsten rond voor de parlementsverkiezingen van 9 juni 2024. Sander Loones en Jean-Marie De Decker worden de kopmannen voor het Vlaams parlement en de Kamer van Volksvertegenwoordigers, dat was al bekend. En nu zijn ook de andere kandidaten beslist. Zo nemen er volgend jaar 8 kandidaten uit de regio Middenkust deel aan de verkiezingen. Naast De Decker zijn dat Charlotte Verkeyn, Maxim Donck en Luba Minarikova uit Oostende, Wilfried Vandaele uit De Haan, Marc Descheemaeker en Jamie Wittrock uit Middelkerke en Wim Aernoudt uit Gistel.

De N-VA trekt naar de West-Vlaamse kiezer met heel wat politieke ervaring, aangevuld met verschillende nieuwe gezichten. Zo raakte eind september al bekend dat Jean-Marie Dedecker (71 jaar), de burgemeester van Middelkerke, onafhankelijk lijsttrekker wordt van de N-VA-lijst voor de Kamer. Op de West-Vlaamse Kamerlijst staan verder Charlotte Verkeyn, Wim Aernoudt, Marc Descheemaeker en Luba Minarikova.

Vierde plaats voor schepen uit Oostende

Charlotte Verkeyn (34 jaar, Kamer, plaats 4) uit Oostende studeerde af als Master in de Rechten en werkt als advocate. In 2019 werd ze schepen van Ondernemen en voorzitter van het Havenbedrijf in Oostende. De voorbije jaren nam ze verschillende initiatieven om duurzame werkgelegenheid te creëren en nieuwe investeringen in haar stad mogelijk te maken. Aernoudt (55 jaar, Kamer, plaats 7) is ingenieur van opleiding en zit al ruim 10 in de provincieraad én de gemeenteraad van Gistel. Sinds 2019 is hij als schepen bevoegd voor onder meer wonen, ruimtelijke ordening, onroerend erfgoed, dierenwelzijn en milieu.

Gewezen CEO van de NMBS duwt lijst

Marc Descheemaeker (68 jaar, Kamer, plaats 16) duwt voor N-VA de kamerlijst. Descheemaeker werkte voor grote bedrijven in binnen en buitenland, maar werd vooral bekend als CEO van NMBS. Later werd hij voorzitter van de raden van bestuur van Brussels Airport, De Lijn en Lantis. Hij is ook bestuurder bij verschillende bedrijven, was in 2000 initiatiefnemer van “ondernemers tegen racisme” en is auteur van de boeken ‘Dwarsligger’ en ‘Dood Spoor’. Luba Minarikova (51 jaar, Kamer, vijfde opvolger) woont in Oostende waar ze werkt als advocaat en zetelt in de gemeenteraad.

Wilfried Vandaele wordt lijstduwer

De lijst voor het Vlaams Parlement telt drie kandidaten uit regio Middenkust. Zo staat Maxim Donck (34 jaar) op plaats 8. Donck werkt als advocaat en is de Oostendse schepen van Samenleven. De Vlaamse lijst wordt geduwd door Wilfried Vandaele (64 jaar). Sinds 1988 zetelt hij in de gemeenteraad van De Haan en in 2019 werd hij er burgemeester. Van 1994 tot 2009 was hij provincieraadslid en sinds 2009 zetelt Wilfried in het Vlaams Parlement. Daar is hij momenteel de fractieleider voor de N-VA. Jamie Wittrock (27 jaar) tenslotte staat op de derde plaats bij de opvolgers. Wittrock is secretaris van N-VA Middelkerke en werkt als persoonlijk medewerker van Kamerlid Ingvild Ingels uit Lauwe.

Cruciale verkiezingen

“De verkiezingen worden enorm belangrijk. Uw welvaart staat op het spel”, benadrukt Sander Loones, de West-Vlaamse N-VA-lijsttrekker voor het Vlaams Parlement. “Waar Brussel nood aan heeft? Minder show, meer West-Vlaanderen! En dat brengen wij met onze N-VA kandidaten: mensen die hard werken, die kiezen voor onze lokale ondernemers en lokale verenigingen, en die met gezond verstand willen besturen. Mensen die uw vertrouwen en uw stem waard zijn.”