Nieuw platform verbindt handelaars uit centrum Oostende

Op 23 september 2022, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

De handelaars van het centrum van Oostende zijn binnenkort met elkaar verbonden door een nieuw communicatieplatform, genaamd Chainels. Het Economisch Huis Oostende zal de tweede in ons land zijn die dit als een interactieve vorm van communicatie gebruikt.

Afgelopen maandag 19 september werd het platform Chainels op de algemene vergadering van het Centrummanagement aan de lokale handelaars voorgesteld. Chainels is een communicatietool, die zowel als app op de gsm als op een platform online gebruikt kan worden. Handelszaken hebben een eigen profiel en kunnen winkelmedewerkers toevoegen zodat ook zij op de hoogte blijven. Die leden van het platform krijgen steeds een melding via de app of krijgen een e-mailmelding met de boodschap dat er een nieuwe update op het platform is. Oostende is de tweede stad van België die dit platform als communicatiemiddel zal gebruiken na Roeselare.

“We zagen hoe goed dit platform functioneert in Roeselare, Nederland en enkele Scandinavische landen. Daarom testen we dit platform nu ook met een geconcentreerde groep van handelaars uit het centrum van Oostende. Als dit zijn vruchten afwerpt, is het de bedoeling dat we dit uitbreiden naar alle Oostendse handelaars”, zegt schepen van Ondernemen Charlotte Verkeyn. Voorzitter van de VZW Centrummanagement Koen Lenoir: “Het centrummanagement Oostende dat alle handelaars uit het centrum bevat, is de ideale groep om met dit project van start te gaan.” 

Info gebundeld op één platform

Het is de bedoeling dat geleidelijk aan alle communicatie met de handelaars vanuit het Economisch Huis Oostende of Stad Oostende via deze weg zal gebeuren. Waar anders al die informatie via e-mails, nieuwsbrieven, contact met verschillende personen etc. kwam, zal de ondernemer nu alle informatie op één platform hebben. Er zullen aparte kanalen met groepen van handelaars uit verschillende sectoren, straten, handelaars die meedoen met de #ikkoopinoostende-cheque etc. ingebed zijn. Zo kan belangrijke informatie of documenten met betrekking tot werken in de straat, aankomende acties, evaluaties, aanvragen voor een vergunning direct met de juiste doelgroep gedeeld worden. Ook zal er een evenementenkalender zichtbaar zijn voor alle handelaars en weten ze op die manier meteen wat er op welk moment in het jaar aankomt.

Burgemeester Bart Tommelein: “Communicatie met handelaars verbeteren en bijgevolg samenwerking stimuleren is een essentiële stap om van Oostende een nóg betere Shoppingsstad aan Zee te maken. Hiermee wordt ook de digitalisering binnen het shoppingapparaat gestimuleerd.”

Er is ook een implementatie van een ondernemersforum, waar handelaars zelf berichten kunnen posten. Ze kunnen bijvoorbeeld melden dat er iets in de straat kapot is of eventuele vacatures meedelen aan het Economisch Huis Oostende. “We willen echt dat dit een interactief kanaal wordt, waar de input van zowel de kant van de ondernemer als onze kant komt. Met de informatie die de ondernemers via deze tool delen, kunnen we snel schakelen en bijvoorbeeld bij de vraag naar personeel de match maken via onze cel tewerkstelling”, stelt Filip Roelandt, CEO van het Economisch Huis Oostende.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is