Ondernemers tevreden met gratis energiescan voor kmo’s

Op 27 juni 2022, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

In september 2021 lanceerde het Energiehuis Oostende, in samenwerking met het Economisch Huis Oostende een oproep bij Oostendse kmo’s om een gratis energiescan te laten uitvoeren. Ze kregen tips om hun energieverbruik aan te passen en hun energiefactuur op die manier te doen dalen. Ondertussen werd het energieverbruik van zo’n 44 bedrijven onder de loep genomen.

Kmo’s in Oostende konden sinds vorig jaar een gratis energiescan aanvragen en dat was meteen een schot in de roos. “Het doel was om 25 bedrijven per jaar warm te maken om een energiescan te laten uitvoeren en hen zo te laten zien hoe ze energievriendelijker kunnen werken en de plaatsen waren heel snel ingevuld”, licht schepen van Mens & Milieu Silke Beirens toe. “Ondernemers zijn voor ons cruciale partners in het behalen van onze klimaatdoelstellingen. Een energiescan is dan ook heel vaak een quick-win. Goed voor de portemonnee, maar ook voor de CO²-reductie en dus voor een leefbare stad.”

Tevreden ondernemers

De energiescan kwam op het juiste moment nu de energieprijzen de pan uitswingen. 44 ondernemers lieten al een gratis energiescan uitvoeren, waarna ze al een eerste tip kregen om hun energieverbruik fors te doen dalen. Schepen Van Ondernemen Charlotte Verkeyn juicht dit initiatief toe: “De gratis energiescan wordt goed onthaald bij de ondernemers. Het zorgt niet alleen voor een daling in hun energiefactuur, maar door de dikwijls kleine veranderingen wordt ondernemen in hun zaak aangenamer.” Onder andere Hotel Ostend, Oogcentrum Oostende en La Couronne maakten gebruik van deze service.

Deskundig advies leidt tot energiebesparende ingrepen

Alexander Piers, General Manager van Hotel Ostend getuigt over deze ervaring: “Het was voor mij heel leerrijk om samen de verschillende delen van het hotel te overlopen. Als hotelier ben je je wel bewust dat je met energiebesparende ingrepen rekening moet houden, maar sommige evidente interventies zien wij niet altijd omdat wij gewoonweg onvoldoende kennis hebben.” Een externe deskundige kwam bij alle zaken een halve dag langs om het gebouw energetisch door te lichten. “Die aanvullende informatiebron was echt een meerwaarde. We hebben na de scan ook wat ingrepen gerealiseerd en gepland voor de nabije toekomst, zoals de aankoop van de warmtekrachtkoppeling (WKK), isolatiemaatregelen, aankoop van een nieuwe afwasmachine en andere besparende maatregelen die betrekking hebben op verlichting en waterverbruik”, gaat Alexander verder.

Kleine ingrepen hebben onmiddellijk effect op energieverbruik

Ook Oogcentrum Oostende liet een energiescan uitvoeren. Dokter Reynders vond het een heel leerrijke ervaring: “We leerden onze zwaktes en sterktes kennen en waren blij met het gedetailleerd rapport dat we achteraf kregen. Ondertussen hebben we al contact opgenomen met onze installateur om enkele reparaties en verbeteringen door te voeren om zo ecologischer en energiebesparend te werken.” Babs en Siska van La Couronne waren eveneens enthousiast: “Op een positieve en kritische manier kregen we tips om - zelfs met kleine ingrepen - energie-efficiënter te werken. De motiverende aanpak van de adviseur heeft ons ertoe aangezet om hier onmiddellijk mee aan de slag te gaan.”