Op REBO terminal in Haven Oostende worden 28 opslagtanks gebouwd

Op 15 december 2023, over deze onderwerpen: Haven

Het Harelbeekse Geldof zal op de REBO terminal, de zwaarlastterminal in Haven Oostende, starten met de opbouw van 28 opslagtanks. Dit voor circa 10 maanden. Geldof is een toonaangevende Europese leverancier met wereldwijde referenties in de petro- en biochemische sector, alsook op vlak van verduurzaming met onder meer bioconversie, CO2-opvang, biobrandstoffen en  ammoniak. Volgend jaar zullen deze opslagtanks met een ponton versleept worden naar de tankterminal LBC Antwerp. Dit verzekert minimale interruptie in deze (petro) chemische terminal te Antwerpen.

De 28 opslagtanks wegen tussen de 55 en 75 ton en zijn 30 meter hoog. 16 opslagtanks hebben een volume van 3 400 m³ elk en 12 hebben een volume van 2 400 m³. De opslagtanks zullen volledig opgebouwd worden op de REBO terminal. De zwaarlastterminal heeft een draagvermogen van 20 t/m² waardoor alles wat groot en zwaar is, kan behandeld worden op de REBO zwaarlastterminal.

Haven Oostende biedt een totaalpakket van diensten. Zo zal dochteronderneming MultiTech nv verschillende techniekers ter beschikking stellen gedurende het hele project. Ook dochteronderneming stuwadoorsbedrijf OSSCO (Oostendse Stuwadoor Services Compagnie) zal het project ondersteunen; zij zullen onder andere assisteren door het gebruik van de mobiele havenkraan.

Dit nieuwe project past perfect binnen de strategie van Haven Oostende om actief deel te nemen aan de logistieke en maritieme keten. Ook de heroriëntatie van de REBO terminal als pure offshore windterminal naar een polyvalente zwaarlastterminal wordt hiermee andermaal bevestigd.

Dirk Declerck, CEO & Gedelegeerd Bestuurder Haven Oostende: "We zetten continu stappen op het vlak van de ontwikkeling van Haven Oostende en haar dochterondernemingen door diverse diensten aan te bieden aan de havengebruikers. Hierdoor ondersteunen we de verdere groei van de maritieme trafieken."

Charlotte Verkeyn, Voorzitter Haven Oostende: "Haven Oostende is bijzonder verheugd om de samenwerking aan te gaan met een toonaangevend bedrijf actief als voornaam toeleverancier aan onder andere terminals."

Xavier Mestdag, Chief Operations Officer Geldof: "Elk project is uniek. De specificiteit van dit project ligt vooral in de uiterst creatieve en constructieve dialoog tussen ons en Haven Oostende. Daardoor kunnen we samen de klant echt de perfecte oplossing op maat bieden."