Stad Oostende roept handelaars op om 'bellende vlakken' te installeren

Op 25 juni 2024, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

Stad Oostende wil lokale handelszaken toegankelijker maken voor mensen met een beperkte mobiliteit. Daarom ondersteunt de Stad handelaars bij een aanschaffing van een 'bellend vlak', een wegneembaar oprijvlak om de inkomdrempel te overbruggen. Na een succesvol proefproject in 2023, biedt de Stad opnieuw tien bellende vlakken aan geïnteresseerden. Voor de uitvoering werkt de Stad samen met Dito vzw.

Voor mensen met een beperkte mobiliteit, rolstoelgebruikers, mensen met een rollator of kinderwagen is het niet altijd gemakkelijk om een handels- of horecazaak binnen te gaan. Omdat structurele aanpassingen aan het gebouw niet altijd mogelijk zijn voor handelaars, ondersteunt Stad Oostende hen om een 'bellend vlak' aan te schaffen.

Een 'bellend vlak' is een wegneembaar hellend oprijvlak om een inkomdrempel te overbruggen, in combinatie met een draadloze bel. De bel wordt samen met het logo naast de ingang van de handelszaak op zithoogte bevestigd en zorgt ervoor dat personen met beperkte mobiliteit toegang kunnen vragen tot het handelspand. De uitbater plaatst het mobiele oprijvlak wanneer een persoon met beperkte mobiliteit aanbelt. Na gebruik kan het vlak gemakkelijk en compact opgeborgen worden.

Charlotte Verkeyn, schepen van Ondernemen: "Het is fijn te kunnen meewerken aan dit project. Hoe meer initiatief in verband met toegankelijkheid van handels- en horecazaken, hoe meer mensen we bij het openbare leven kunnen betrekken. Dat komt tenslotte ook onze handelaars ten goede."

Samenwerking met Dito vzw

Voor de uitvoering rekent Stad Oostende op Dito vzw, een vereniging voor mensen met een beperking. Medewerkers en ervaringsdeskundige vrijwilligers gaan op bezoek bij de handelszaken om het project toe te lichten, een aantal opmetingen te doen en uiteindelijk om het bellend vlak te leveren. Daarnaast krijgen de handelaars ook enkele nuttige tips om mensen met een beperking te verwelkomen.

Oostendse handelaars die interesse hebben om een bellend vlak te installeren, kunnen een aanvraag doen via west-vlaanderen [at] ditovzw.be. De handelaar betaalt honderd euro en de Stad draagt de rest van de aankoopkosten. De opmetingen vinden plaats in het najaar.