Stad Oostende ten strijde tegen winkeldiefstal

Op 18 november 2022, over deze onderwerpen: Veiligheid

Winkeldiefstal is een crimineel feit waar veel handelaars mee geconfronteerd worden, ook in Oostende. Winkeldieven zijn vaak erg sluw, waardoor het voor de handelaars zeer moeilijk is om een diefstal op te merken. Na een succesvol pilootproject vorig jaar, slaan het Stadbestuur, het Economisch Huis Oostende en Crime Control opnieuw de handen in elkaar om samen met de lokale handelaars de preventieve strijd tegen winkeldiefstal aan te gaan.

Het beste anti-diefstalsysteem zijn de handelaars zelf!

De Stad Oostende startte in 2021 een pilootproject rond de preventie van winkeldiefstal. “Als Stad vinden wij het belangrijk om onze lokale handelaars te ondersteunen in deze gezamenlijke strijd tegen winkeldiefstal,” stelt Schepen Donck. “In het pilootproject konden handelaars uit de Adolf Buylstraat zich inschrijven voor een kick-off sessie waarbij de nadruk lag op allerlei tips en tricks om verdachte gedragingen op te sporen en diefstal te voorkomen. Naderhand werden enkele mystery thieves de straat ingestuurd. Het pilootproject werd enthousiast onthaald en we besloten het project uit te breiden."

In samenwerking met het Economisch Huis Oostende en Crime Control werd de kick-off sessie opnieuw georganiseerd, waarop handelaars vrij konden inschrijven. De nadruk van het project ligt op het aanleren van een proactieve en commerciële houding. “Dit verklaart eveneens het campagnebeeld,” vervolgt Schepen Donck. “We kunnen alles beveiligen met labels, tags of barcodes, zelfs een vis. Maar het beste anti-diefstalsysteem zijn de handelaars zelf!”

Mystery thieves

Ook de mystery thieves waren opnieuw actief in de Oostendse winkelstraten. “Een mystery thief hanteert de meest voorkomende diefstaltechnieken en test deze uit,” legt zaakvoerder Kris Van Limbergen (Crime Control) uit. “Op die manier willen we winkeliers tonen hoe dieven tewerk gaan en hen sensibiliseren om klanten tijdig te corrigeren, zodat de onbetaalde goederen in de winkel blijven. Wij werken vaak in opdracht van een winkelketen. De samenwerking met de stad is echt een uniek project. We zijn daar heel tevreden over en hopen dat we die ook de volgende jaren nog kunnen verderzetten om de winkeliers van Oostende verder te kunnen helpen in hun preventieve aanpak.”

Tijdens de actie werden 13 winkels bezocht uit verschillende branches. Meerdere diefstaltechnieken werden uitgetest, van manipulatie van alarmsystemen tot wisseltrucs aan de kassa. Bij het toepassen van sommige technieken was het mogelijk om een diefstal te plegen. Andere toegepaste technieken mislukten dan weer door de oplettende en commerciële houding van de handelaars.

“Dit jaar lag de focus op de handelaars in het centrum,” vult Schepen Verkeyn aan. “Het is ons doel om het project elk jaar te herhalen in een ander handelscentrum van de stad. Hierdoor kunnen alle handelaars in Oostende aan bod komen. Preventieve tips zullen verder gedeeld worden via de Stad Oostende en het Economisch Huis Oostende. We moeten blijven inzetten op deze problematiek en de nodige ondersteuning bieden aan onze lokale handelaars.”

Voor meer informatie kan u steeds terecht bij de diefstalpreventieadviseur van de Stad Oostende via 059/25 86 11 of celine.david [at] oostende.be