Fashion Waves brengt 7 unieke mode-events en meer dan 30 handelaars samen in Oostende

Op 20 augustus 2025, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

Vanaf 4 september tot 19 oktober staat Oostende in het teken van mode, creativiteit en lokale samenwerkingen onder de noemer Fashion Waves. Zes weken lang zetten meer dan 30 lokale handelaars en ondernemers de stad op scherp met een veelzijdig programma vol modeshows, tentoonstellingen, workshops en shoppingroutes. De Stad aan Zee wordt het decor voor inspirerende ontmoetingen tussen mode, retail en beleving.

Oostende wordt zes weken lang getransformeerd tot een inspirerend decor waar mode en beleving naadloos in elkaar overvloeien en elkaar versterken. Dit alles dankzij Fashion Waves, een evenement dat loopt van 4 september tot 19 oktober.

Meer dan 30 lokale handelaars en ondernemers bundelen hun krachten om de stad in de schijnwerpers te zetten als dé stad van creativiteit, met een veelzijdig programma boordevol modeshows, tentoonstellingen, workshops en uitgestippelde shoppingroutes.

Iconic Oostende – 4 september

De aftrap vindt plaats op donderdag 4 september met Iconic Oostende. Bezoekers kunnen zich verwachten aan een stijlvolle avond in het iconische Café Du Parc, waar mode, fotografie, muziek en culinaire beleving samensmelten. Iconic Oostende is een project van ICONS collections i.s.m. Hotel Du Parc, Café Du Parc en Oostendse fotografe Katia Maeyaert, @katlovesostend, belicht de collecties van Belgische ontwerpers Toos Franken, Katerin Theys en Guy Tiron.

De vernissage wordt die avond opgeluisterd door een exclusieve modeshow, live muziek door Ozark Henry en mezzo-sopraan Enikő Szilágyi en een verfijnd diner in Café Du Parc.

Ostend Fashion Retail – 6 september

Zaterdag 6 september staat volledig in het teken van lokale mode en culinaire verwennerij met Ostend Fashion Retail. The Ostendian vormt het glamoureuze decor voor een spetterende modeshow met meer dan 30 modellen, waar de nieuwste collecties van acht lokale handelszaken schitteren op de catwalk. Deze show is het absolute hoogtepunt van een dag die volledig in het teken staat van mode en beleving.

Voorafgaand aan de show kunnen bezoekers genieten van een inspirerende modewandeling langs deelnemende zaken, waar hen culinaire proeverijen, live demonstraties en stylingtips wachten.

Deelnemende zaken zijn: Apero Fish Palace, B&M Optiek, Cascade, Dameskledij-El, Dierendonck, Ensor14, Flavors, Ice Ice Amy, Julis, Lily, Luxury Beauty Boutique, Obscure Lingerie, Primeurs Achiel, Sabor d’O, Sofism, The Ostendian en Zuske.

Quartier Leopold – 13 september

Op zaterdag 13 september lanceren de handelaars uit de Leopold II-laan en omliggende straten hun gezamenlijke shoppingroute onder de naam "Quartier Leopold". Tijdens het openingsweekend brengen ze een feestelijk straatfeest met een live modeshow vlakbij Het Kursaal, DJ, hapjes en drankjes.

Deelnemende zaken zijn Brutus, Cascade, Du Parc, Juwelier Hulpiau, Julis, Karnel, La Fille, Little John & Petit Coco en Maison L’Oxygène. Met de shoppingroute willen ze hun buurt op de kaart zetten als een charmant winkelkwartier.

His & Hers: creatief shoppen in de Belle Epoque - 28 september

His & Hers is een stijlvol initiatief in de charmante Belle Epoque-wijk, waar mode, kunst en lokale smaken elkaar ontmoeten. Bij LETT. kun je je creatief uitleven tijdens een pottery painting-workshop met de Pottery Oostende, smullen van tapas van een lokale traiteur en nippen van een Oostendse vermoutcocktail van Apero Locale. Ook kinderen kunnen hun eigen keramiek beschilderen, zodat het hele gezin mee kan genieten. Even verderop nodigt House of Tailors bezoekers uit om zelf een voering voor een maatpak te ontwerpen. Het winnende ontwerp wordt in 2026 echt geproduceerd. Je ontdekt er bovendien een exclusieve limited edition-voering van een lokale kunstenaar en kunt proeven van streekproducten.

His & Hers is een ode aan Oostends talent, creatieve samenwerking en de elegantie van de Belle Epoque – een weekend voor zowel inwoners als bezoekers, waar iedereen iets moois en lekkers vindt.

Fashion Waves Workshops – 5 oktober

Tijdens het weekend van 3, 4 en 5 oktober vinden opnieuw de IkkoopinOostende-dagen plaats, met op zondag 5 oktober een dag vol workshops bij lokale handelaars. De dag start met een gezamenlijk ontbijt in CultuurCafé, waarna bezoekers deelnemen aan verschillende sessies zoals pottery painting, make-up workshop, workshop onderhoud handtassen, beachwaves styling, juwelen maken en food & drinks tastings.

Workshops gaan door in de handelszaken zelf en worden aangeboden door: Ateljé Amoré, De Pottery, Lily, Nikae, Olivier Willems Chocolatier, Primeurs Achiel, Tealicious en The Skin Company. Een toegankelijke en creatieve manier om handelaars én hun passies te leren kennen.

When the walls start talking - vanaf midden oktober

Met dit artistiek modeproject tovert ICONS Collections, in samenwerking met Talking Walls, leegstaande winkelpanden om tot etalages vol verhaal. Mode, kunst en stadsvernieuwing komen samen in installaties gebaseerd op Oostendse gevels en beelden van @katlovesostend. De Fall/Winter 2026-collectie van Talking Walls wordt in primeur voorgesteld via vitrines, waar bezoekers het creatieve proces van beeld tot kledingstuk kunnen volgen.

Exclusieve winetasting – 19 & 20 oktober

Als stijlvolle afsluiter van Fashion Waves organiseert Design Oostende op 19 en 20 oktober een exclusieve winetasting door Elegant Wines, in samenwerking met sommelier Ruben Desport. De locatie wordt sfeervol aangekleed door Silk Flowers.

Toegang tot het event is enkel mogelijk via een winactie – geen ticketverkoop – waardoor bezoekers worden uitgenodigd tot een intieme en luxueuze wijnbeleving.

Schepen voor Ondernemen, Charlotte Verkeyn: "Fashion Waves toont de kracht van lokale samenwerking. Meer dan 30 handelaars bundelen hun creativiteit en zorgen samen voor een sterk en gevarieerd aanbod dat niet alleen het publiek aanspreekt, maar ook de lokale economie een flinke impuls geeft."

Via een open oproep dienden handelaars hun ideeën in. Een vakjury selecteerde de winnende projecten die mode, creativiteit en samenwerking combineren, en zo mee bouwen aan het imago van Oostende als stijlvolle modestad. Toerisme Oostende ondersteunt het initiatief met een overkoepelende communicatiecampagne, terwijl de organisatie en uitvoering van de events in handen ligt van de deelnemende handelaars zelf.

Voorzitter Centrummanagement, Luc Mangodt: "De samenwerking tussen Toerisme Oostende en de lokale handelaars is van cruciaal belang, zeker in de maanden september en oktober. Hoewel iedereen zijn eigen unieke kracht en identiteit heeft, geloven we sterk in het principe dat 1 + 1 = 3 wanneer we onze krachten bundelen. Door deze samenwerking kunnen we klanten op een synergetische manier laten kennismaken met een breder scala aan zaken en tegelijkertijd een diepere verbinding creëren tussen de handelaars, de stad en haar bezoekers. Dit versterkt niet alleen het aanbod, maar ook de beleving van Oostende als geheel."

Alle praktische info over de evenementen is te raadplegen op www.visitoostende.be/nl/fashion-waves.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is